Port Lotniczy Modlin: stworzyliśmy lotnisko za niewielkie pieniądze

Port Lotniczy Modlin: stworzyliśmy lotnisko za niewielkie pieniądze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pokazaliśmy, że możliwe jest stworzenie portu za niewielkie pieniądze, bo 370 mln na całą infrastrukturę lotniska, to niewiele. Niektóre lotniska znacznie większe kwoty przeznaczają na budowę terminalu. Postawiliśmy na solidne usługi za dobrą cenę - mówi Prezes Zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Piotr Okienczyc w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl

Jak z Pana punktu widzenia przebiegło ponowne uruchomienie portu w Modlinie po rozpoczęciu operacji przez Ryanaira?

- Na ten moment wszyscy pracownicy portu czekali niecierpliwie. Bardzo chcieliśmy, żeby terminal lotniska znowu zapełnił się pasażerami. Wiedzieliśmy, że jesteśmy dobrze przygotowani do ponownego rozruchu, ale oczywiście odczuwaliśmy też obawę, że może wyniknąć coś nieprzewidzianego. Podejrzewam, że każdy z nas 30 września zaraz po obudzeniu wyglądał przez okno, żeby sprawdzić czy przypadkiem nie ma mgły, która mogłaby zakłócić pracę. Okazało się, że mgła jest, więc działający na lotnisku system ILS przeszedł „chrzest bojowy”. Tego dnia zaplanowano 36 operacji lotniczych. Wszystkie odbyły się o czasie, bez żadnych zakłóceń. Służby lotniskowe także pomyślnie zdały ten swoisty egzamin. Działały punkty handlowe i gastronomiczne. Przed terminalem znowu pojawiły się autobusy Kolei Mazowieckich, Modlinbusa, przewoźników długodystansowych oraz taksówki 2 rekomendowanych przez nas korporacji. Nie brakowało też przedstawicieli mediów, którzy mieli nadzieję, że będą świadkami jakiejś wpadki. Tak się jednak nie stało. Mimo dużego ruchu, gwaru, a nawet pozornego zamieszania, wszystko dobrze działało. Po kilku godzinach dziennikarze zaczęli się rozjeżdżać, nawet jeden z nich powiedział do nas: „nudy!”. Nie sądziłem, że takie słowa mogą sprawić tak dużo radości. To był chyba najoryginalniejszy, a zarazem najmilszy komplement, jaki usłyszałem tego dnia.

Sytuacja lotniska w tym roku jest już wyjaśniona. A jak wyglądają plany na rok 2014? Czy są szanse na pozyskanie nowych przewoźników - myślę tu przede wszystkim o liniach charterowych?

- Rok temu byliśmy w podobnej sytuacji jak obecnie. Lotnisko pomyślnie przeszło rozruch, ruch lotniczy systematycznie wzrastał, ale nadal zależało nam na rozwijaniu swojej działalności i pozyskiwaniu nowych przewoźników. Rozmawialiśmy z kilkoma przewoźnikami oraz z tour operatorami i liniami czarterowymi. Byliśmy już na etapie finalizowania rokowań, kiedy zamknięte zostały progi drogi startowej. To oczywiście oznaczało dla wszystkich stron totalną zmianę planów. Do rozmów powróciliśmy w tym roku. 15 listopada podpisaliśmy umowę o współpracy z Biurem Podróży ITAKA. Od czerwca 2014 roku ten największy w naszym kraju touroperator uruchomi 8 kierunków z naszego lotniska. Będzie można polecieć do Lanzarote, Barcelony, Antalyi, Bodrum, Chanii, Warny oraz do dwóch portugalskich miast: Faro i Lizbony. Jestem przekonany, że ta wiadomość ucieszy pasażerów. Oczywiście nadal prowadzimy rozmowy z innymi przewoźnikami.

Jakich argumentów używacie w rozmowach z potencjalnymi, nowymi użytkownikami portu?

- W naszych wypowiedziach pojawia się określenie „port nowej generacji”, bo rzeczywiście za taki się uważamy. Oczywiście, nie jesteśmy doskonali i z pewnością można by wprowadzić u nas wiele ulepszeń, ale jednak jesteśmy nowym tworem na polskim rynku usług lotniczych. Pokazaliśmy, że możliwe jest stworzenie portu za niewielkie pieniądze, bo 370 mln na całą infrastrukturę lotniska, to niewiele. Niektóre lotniska znacznie większe kwoty przeznaczają na budowę terminalu. Postawiliśmy na solidne usługi za dobrą cenę. Naszym atutem jest też prostota terminala. U nas pasażer na pewno się nie zgubi. Droga, jaką pokonuje od wejścia do terminalu po wejście na pokład samolotu, to ok. 300 metrów. Teraz klienci chcą latać tanio, szybko i bezpiecznie – my taką możliwość stwarzamy. To wcale nie znaczy, że jesteśmy lotniskiem tylko dla tanich przewoźników. Tak zwane tradycyjne linie też interesują się naszą ofertą i mam nadzieję, że szybko pojawią się u nas.

Znaczna część pasażerów korzystających z lotniska w Modlinie podróżuje z i do Wschodniej i Północno-Wschodniej Polski. Czy mógłby Pan powiedzieć coś więcej na ten temat?

- W zeszłym roku prowadziliśmy badania klientów naszego lotniska. Wyniki były zgodne z naszymi wcześniejszymi prognozami. Mieszkańcy Mazowsza stanowili grupę ok. 40% ogółu pasażerów, włącznie z Warszawiakami, których było ok. 20% wszystkich klientów. Pozostali, czyli ok. 60 % osób pochodziło z innych regionów Polski i zza granicy. Najwięcej osób przyjeżdżało z północno-wschodnich rejonów kraju. Z myślą o mieszkańcach Podlasia i Warmińsko-Mazurskiego umożliwiliśmy zatrzymywanie się na lotnisku przewoźników utrzymujących połączenia autobusowe z tym regionami. Jesteśmy przekonani, że siatka połączeń drogowych z naszym lotniskiem będzie się rozwijać. Jesteśmy przekonani, że nasz port zachęcił do latania bardzo dużą grupę nowych klientów.

Jak wygląda obecnie sytuacja, jeżeli chodzi o funkcjonowanie systemu ILS i jakie mają być kolejne kroki?

- ILS został przejęty przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, która zgodnie z przepisami zajmuje jego eksploatacją. System I kategorii od połowy września jest wykorzystywany w procedurze lądowania samolotów. 2 listopada br. zakończyły się testy systemu ILS do kat. II i rozpoczął się proces przystosowywania do certyfikacji służb ruchu lotniczego i całego lotniska. Jest to bardzo trudny, ale niezbędny proces. Po jego zakończeniu mamy szansę być drugim w kraju lotniskiem z ILS pracującym w II kategorii, co umożliwi bezpieczne lądowanie, gdy podstawa chmur będzie na wysokości, co najmniej 30 m, a widzialność na drodze startowej nie mniejsza niż 400 m.

Czy w ciągu najbliższych 2-3 lat planowane są nowe inwestycje w porcie?

- Wszystkie duże inwestycje, które były planowane na najbliższe miesiące czy lata, takie jak choćby rozbudowa terminalu, musiały zostać odłożone w czasie do momentu, kiedy lotnisko będzie na takie inwestycje stać. Teraz musimy się skupić na bieżącym działaniu i pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Mam tu na myśli nie tylko linie lotnicze, bo to oczywiste, ale także podmioty, które chciałby rozwijać w obrębie portu działalność pozalotniczą. Wszystkie porty szukają dodatkowych źródeł finasowania. Niektóre z europejskich lotnisk znaczącą część swoich przychodów mają właśnie z takich źródeł, traktując ruch lotniczy, jako impuls do innych działań. Jednocześnie inwestorzy wiedzą, że jest to bardzo interesujące miejsce z punktu widzenia biznesowego. Przez nasze lotnisko każdego dnia przewija się średnio ok. 4 tyś. pasażerów plus osoby towarzyszące, personel lotniska itp., to w sumie daje co najmniej 6 tysięcy osób, czyli potencjalnych klientów.

Coraz częściej kontaktują się z nami różne podmioty z nowymi pomysłami. Możliwości rozwoju jest sporo, ale każdy z pomysłów musi być bardzo dokładnie przeanalizowany, tak aby nie odbił się niekorzystnie na podstawowej działalności i podstawowym kliencie, czyli pasażerze. Inwestycje związane z bezpośrednio z infrastrukturą portu planujemy już od dawna. Z pewnością niezbędne będzie zmodernizowanie kolejnych dróg kołowania, budowa ścieżek szybkiego zejścia czy nawet przedłużenie drogi startowej, ale możemy jeszcze poczekać na takie działania. Przy obecnym kształcie portu bez problemu możemy obsłużyć nawet 3 mln pasażerów rocznie. Tę granicę mamy szansę przekroczyć za 4-5 lat. Oczywiście do konkretyzowania planów inwestycyjnych, zwłaszcza dotyczących rozbudowy terminala pasażerskiego, przystąpimy z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby ich realizacja nastąpiła jeszcze przed osiągnięciem liczby 3 mln. pasażerów rocznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Lotniczy Modlin: stworzyliśmy lotnisko za niewielkie pieniądze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!