Porty Lotnicze będą spółką akcyjną

Porty Lotnicze będą spółką akcyjną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ma stać się spółką akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem. Zakłada to projekt ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstwa. Dokument trafił do uzgodnień międzyresortowych.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) zarządza m.in. warszawskim Lotniskiem Chopina.

W maju wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska powiedziała PAP, że PPL jest przedsiębiorstwem państwowym i funkcjonuje na takich zasadach. "Uważam, że każde przedsiębiorstwo powinno funkcjonować na zasadach rynkowych i dlatego podejmujemy rozmowy i prace wspólnie z zarządem PPL związane ze zmianą statutu przedsiębiorstwa, czyli z komercjalizacją spółki" - mówiła wówczas Bieńkowska.

Projekt ustawy o komercjalizacji PPL przygotowuje resort infrastruktury, a osobą odpowiedzialną za jego opracowanie jest wiceminister MIR Zbigniew Rynasiewicz.

Biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poinformowało PAP, że "projekt ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" został przekazany do uzgodnień międzyresortowych". Projekt został umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zgodnie z informacjami o projekcie zamieszczonymi na stronie BIP KPRM można przeczytać, że komercjalizacja Portów Lotniczych wynika z przyjętego przez Radę Ministrów 27 marca 2012 r. Planu prywatyzacji na lata 2012-2013. Przedsiębiorstwo zostało umieszczone, jako "jedno z czynnych przedsiębiorstw państwowych przeznaczonych do komercjalizacji, prywatyzacji lub likwidacji".

"Celem komercjalizacji PPL jest umożliwienie zarządzającemu portem lotniczym funkcjonowania na rynku usług lotniczych w takiej samej formie, w jakiej działają inni krajowi i zagraniczni zarządzający portami lotniczymi, czyli w formie spółki prawa handlowego, lepiej dostosowanej do warunków wolnego rynku niż forma przedsiębiorstwa państwowego" - czytamy na stronach internetowych BIP Rady Ministrów.

Jak wskazano, przyjęte rozwiązania mogą przyczynić się do wzrostu sprawności i efektywności przekształconego podmiotu, wzmocnienia nadzoru korporacyjnego oraz właścicielskiego, w połączeniu z zastosowaniem powszechnych rozwiązań stanowionych kodeksem spółek handlowych. Zdaniem projektodawców, zmiana ta powinna korzystnie wpłynąć na relacje z partnerami handlowymi, instytucjami finansowymi, czy inwestorami. Podniesienie możliwości kapitałowych PPL zwiększy także zdolności inwestycyjne przedsiębiorstwa warunkujące prawidłowy rozwój infrastruktury Lotniska Chopina w Warszawie.

Projekt zakłada także uporządkowanie i ujednolicenie własności nieruchomości będących we władaniu PPL.

"W wyniku komercjalizacji PPL nie nastąpi utworzenie nowego podmiotu prawnego. Komercjalizacja polega na przekształceniu PPL w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem. Następuje zatem zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa przy zachowaniu ciągłości działalności gospodarczej; nie mają miejsca zbycie przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu lub jego likwidacja" - czytamy. Oznacza to, że komercjalizacja "nie doprowadzi do zmiany właściciela przedsiębiorstwa, ani do zmiany właściciela jego kapitału zakładowego (akcyjnego). Jedynym właścicielem komercjalizowanego podmiotu pozostanie Skarb Państwa".

Zapisy w projekcie mają gwarantować załodze przedsiębiorstwa uczestnictwo w zarządzaniu i nadzorowaniu przyszłym, przekształconym podmiotem.

Dyrektor PPL Michał Kaczmarzyk w wypowiedzi dla PAP ocenił, że "komercjalizacja przedsiębiorstwa w znacznym stopniu usprawni uruchomiony w marcu tego roku proces przekształcania PPL w nowoczesną i efektywną firmę, zdolną konkurować z innymi, znaczącymi portami lotniczymi w Europie". "Komercjalizacja to także nadzieja na szybszy rozwój Lotniska Chopina i całej grupy kapitałowej PPL" - powiedział Kaczmarzyk.

PPL zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Zarządza dwoma portami lotniczymi - w Warszawie i Zielonej Górze. Posiada również udziały w 10 spółkach nadzorujących działanie lotnisk: w Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie. Ponadto PPL ma udziały w spółkach handlingowych oraz firmach świadczących usługi pozalotnicze.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porty Lotnicze będą spółką akcyjną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!