Porty Lotnicze podpisały list intencyjny ws. lotniska w Radomiu

Porty Lotnicze podpisały list intencyjny ws. lotniska w Radomiu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) podpisało w środę list intencyjny z prezydentem Radomia w sprawie ewentualnego przejęcia lotniska w tym mieście - poinformował prezes PPL Mariusz Szpikowski.

  • - Podpisaliśmy list intencyjny z Radomiem dotyczący analizy i możliwości dalszego przejęcia portu przez PPL - powiedział na konferencji prasowej Szpikowski.
  • - Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, wpisuje się w program Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z jego zapisów wynika jasno, że będzie potrzebne drugie lotnisko komplementarne dla Mazowsza - mówi prezes PPL.
  • W ubiegłą sobotę obecny na konferencji wicemarszałek Senatu Adam Bielan zaznaczył, że lotnisko w Radomiu miałoby się specjalizować w obsłudze linii nisko kosztowych i czarterowych.

Pod listem oprócz szefa PPL podpisali się prezydent Radomia Radosław Witkowski oraz prezes Portu Lotniczego "RADOM" Dorota Rajkowska.

- PPL, jako Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, wpisuje się w program Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z jego zapisów wynika jasno, że będzie potrzebne drugie lotnisko komplementarne dla Mazowsza, które będzie dedykowane dla ruchu nisko kosztowego, czarterowego - tłumaczył Szpikowski. Jak dodał, będzie to lotnisko, które z jednej strony przez najbliższe 10 lat, kiedy to będzie budowane CPK, będzie odciążać Lotnisko Chopina, ale również po wybudowaniu CPK będzie to komplementarne lotnisko dla Mazowsza.

Co przemawia za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność, dlaczego LOT kupuje nowe samoloty, czy Okęcie już dożywa kresu swoich możliwości – m.in. o tym w rozmowie z WNP.PL mówi prezes naszego narodowego przewoźnika lotniczego Rafał Milczarski.

Powiedział, że PPL od dłuższego czasu, analizując temat merytorycznie, prowadzi rozmowy zarówno z lotniskiem w Modlinie, jak i z portem w Radomiu. - Zaangażowaliśmy do tego celu międzynarodowego doradcę - dodał.

- Podpisanie dziś listu intencyjnego z Radomiem, umożliwi nam wejście w kolejny etap, którym jest przeprowadzenie głębokiego due diligence spółki, zastanowienie się nad potencjalną strukturą transakcji, przeanalizowaniem otoczenia biznesowego, finansowego, rynkowego. Bez tego listu nie byłoby to możliwe - powiedział.

Szpikowski przekazał, że analiza międzynarodowego doradcy miała wskazać lokalizację portu komplementarnego dla Lotniska Chopina, a potem, po jego zamknięciu dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma przyjmować samoloty w 2027 r., a Lotnisko Chopina ma być wówczas zamknięte. Jak powiedział, zagraniczny doradca w swojej analizie wziął m.in. wymagania odnośnie nowego portu, a także demografię Polski, infrastrukturę, potencjał gospodarczy.

- Pod uwagę wzięliśmy demografię, infrastrukturę obecną i przyszłą, potencjał gospodarczy regionu, siatkę połączeń i z tych analiz wyszło nam, że to lotnisko powinno być na południu Warszawy, nie na północy. Dlatego analizujemy Radom - tłumaczył. Jak zastrzegł, to są na razie wstępne wyniki analiz. Formalny dokument ma być na koniec stycznia, a raport na koniec marca.

Według Szpikowskiego, w analizie założono, że lotnisko dla tanich linii i czarterów powinno mieć przepustowość 10 mln pasażerów rocznie i obsługiwać 60 tys. operacji lotniczych rocznie. Port ma mieć możliwość obsługi w godzinach szczytowych ponad 5 tys. pasażerów: po 2,5 tys. podróżnych przylatujących i odlatujących. W najbardziej zatłoczonych godzinach lotnisko ma być w stanie przyjąć maksymalnie po 15 przylatujących i odlatujących samolotów na godzinę.

Na lotnisku ma być minimum 30 stanowisk do odprawy bagażowej i 12 stanowisk do kontroli bezpieczeństwa. Sam port lotniczy ma mieć 20 gate'ów, a powierzchnia poczekalni ma wynosić ok. 4,5 tys. m kw. oraz planowane jest 7 karuzel, czyli miejsc, z których odbiera się bagaż.

W ubiegłą sobotę obecny na konferencji wicemarszałek Senatu Adam Bielan zaznaczył, że lotnisko w Radomiu miałoby się specjalizować w obsłudze linii nisko kosztowych i czarterowych. - Mówimy o lotnisku zacznie większym niż to, co mamy obecnie w Radomiu (...). Będzie to bardzo duży port lotniczy, obsługujący nie tylko region radomski, aglomerację warszawską, ale również centralną Polskę, województwo świętokrzyskie, dużą część woj. lubelskiego i łódzkiego - powiedział Bielan.

Dodał, że początkowo to lotnisko w Modlinie - w zamierzeniu jego twórców - miało "odciążać" Okęcie w obsłudze przewoźników niskobudżetowych. - Ale praktyka jest zupełnie inna. To lotnisko jest praktycznie prywatnym lotniskiem Ryanaira ze względu na fatalną umowę, którą władze lotniska podpisały, bardzo długi okres obowiązywania tej umowy - 10 lat, umowy której nie można zerwać, i bardzo niekorzystne warunki finansowe dla lotniska i innych linii lotniczych - stwierdził Bielan. Według niego, umowa władz portu w Modlinie jest "bardzo korzystna dla Ryanaira i żadna linia lotnicza nie wejdzie do Modlina, żeby rywalizować z Ryanairem".

Podpisanie listu intencyjnego wielu ekspertów i decydentów odczytuje jako zapowiedź zmarginalizowania, a może nawet likwidacji lotniska w Modlinie. Takie rozwiązanie spotkało się z ostrą krytyką. Czytaj: Radom kontra Modlin. Sytuacja mazowieckich lotnisk coraz bardziej napięta

Zdaniem Bielana, w ciągu kilku miesięcy powinny zapaść ważne dla lotniska w Radomiu decyzje.

Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Chodzi m.in. o wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. Koszt prac szacowany jest na ok. 130 mln zł. Dzięki realizacji tych zadań byłyby obsługiwane większe samoloty i loty mogłyby się odbywać na dłuższych trasach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porty Lotnicze podpisały list intencyjny ws. lotniska w Radomiu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!