Od 200 do 300 mln dol. w rozbudowę infrastruktury lotniskowej zamierza zainwestować w najbliższych pięciu latach Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Plany te mają być sfinansowane w głównej mierze z publicznej emisji akcji na GPW.
Do debiutu firmy może dojść za dwa lata. Najpierw bowiem PPL musi zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego, a to wymaga decyzji Ministerstwa Transportu i rządu, uzgodnień z pracownikami i nowej ustawy o działalności firmy - wyjaśnia "WSJ".
Zanim akcje PPL trafią na giełdę, jego inwestycje byłyby finansowane ze środków własnych i kredytów. A chodzi m,in. o dalszą rozbudowę warszawskiego Okęcia. Dyrekcja PPL myśli o rozwoju bazy hotelowej i konferencyjnej oraz poprawieniu zdolności operacyjnych lotniska pozwalających na szybsze odprawienie pasażerów z nowego Terminalu 2, do którego - na co liczy Łatacz - pasażerowie wejdą już w czerwcu - czytamy w dodatku do "Dziennika".
Inwestycje PPL mają też dotyczyć innych lotnisk, przede wszystkim portu dla tanich linii - Modlina.
Przed wejściem na GPW dyrekcja chciałaby skomercjalizować całe przedsiębiorstwo w takim kształcie, w jakim działa ono obecnie. Porty Lotnicze stałyby się holdingiem, w którego skład wchodziłoby Okęcie wraz z kilkunastoma regionalnymi portami lotniczymi, w których PPL ma udziały, Do holdingu włączone zostałyby też należące do PP: firmy zajmujące się działalnością pozalotniczą - wyjaśnia "WSJ".
Przedsiębiorstwo będąc większościową spółką Skarbu Państwa, pełniłoby wtedy - jak to nazwał Łatacz - funkcję branżowego integratora rynku lotniczego, który wskazuje kierunki rozwoju infrastruktury lotniczej i zapewnia odpowiednią jakość usług.
Alternatywną koncepcją przekształcenia PPL - lansowaną zwłaszcza przez zarządy lokalnych lotnisk i samorządy, które obok PPL są ich znaczącymi akcjonariuszami lub udziałowcami - jest podział firmy i przekazanie akcji regionalnych portów lotniczych w ręce samorządów. Rola Portów ograniczona zostałaby wówczas jedynie do zarządzania Okęciem - czytamy w "The Wall Street Journal Polska".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Porty Lotnicze ruszają na giełdę