PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Porty morskie i śródlądowe 2007 - udział kolei spada

Autor: Rynek Kolejowy
11-04-2008 09:36
Porty morskie i śródlądowe 2007 - udział kolei spada

Podstawowym zjawiskiem, które należy odnotować, analizując sytuację w polskich portach w 2007 roku, jest postępujący spadek przeładunków w Gdańsku i w zespole portów Szczecin - Świnoujście. Nie jest tajemnicą, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest spadek eksportu węgla kamiennego drogą morską.

Potoki węgla zmieniły kierunek i zamiast do portów "popłynęły" bezpośrednio do odbiorców w Niemczech, Austrii, Czechach i na Słowacji - pisze "Rynek Kolejowy" za "Transportem Szynowym". Masa przewiezionego węgla raczej nie uległa zmianie, ale nie trafił on do portów w takiej ilości, jak to miało miejsce jeszcze w 2005 roku. Dane głównych eksporterów węgla wskazują na stopniową zmianę udziału różnych środków transportu w obsłudze przewozów na niekorzyść transportu morskiego oraz na koncentrowanie się sprzedaży węgla w naszym regionie Europy, co eliminuje konieczność korzystania ze statków.
Konsekwencją tego jest spadek udziału kolei w obsłudze tych portów. Specjaliści od jakiegoś czasu wskazują, że sposobem na odwrócenie tej tendencji byłby import węgla, ale jak na razie jest on utrudniony ze względu na to, że urządzenia na nabrzeżach węglowych w Gdańsku i Świnoujściu są przystosowane tylko do eksportu węgla.

Z drugiej strony nie da się nie zauważyć inwestycji poczynionych przez przewoźników kolejowych w portach w 2007 roku (np. zabrzański PTK Holding zakupił udziały w Porcie Handlowym Świnoujście, a PCC Rail zainwestowało w Drobnica-Port Szczecin oraz obsługuje bocznice nowo otwartego terminala kontenerowego DCT Gdańsk). Same porty doceniają także rolę kolei w obsłudze ładunków i planują na najbliższe lata wiele inwestycji mających poprawić fatalny stan wewnątrzportowej infrastruktury kolejowej i linii łączących je z resztą kraju.

W stosunku do 2006 roku, w 2007 roku w większości polskich portów morskich spadł udział kolei w obsłudze ładunków. Spośród wielkich portów, największy spadek jest zauważalny w Gdańsku, gdzie przy spadku ogólnych przeładunków o 11,5%, kolej wozi aż o 42% towarów mniej. W zespole portów Szczecin-Świnoujście, przy znacznie mniejszym spadku przeładunków (2,9%), kolej straciła 10%. Nie ma szczegółowych danych dotyczących udziału kolei w obsłudze portu w Gdyni; szacowany jest on na 20% i stale spada.

Gdyński port, w przeciwieństwie do swoich konkurentów z Gdańska i Pomorza Zachodniego, stale zwiększa przeładunki i można założyć, że rosną także obroty z wykorzystaniem kolei. Kolej nadal jest całkowicie wyeliminowana z portu w Kołobrzegu (trwają prace modernizacyjne infrastruktury portowej obejmujące także infrastrukturę kolejową). Wzrósł udział kolei w obsłudze portu w Darłowie, po tym jak w 2006 roku zaczęto w nim przeładowywać rosyjski węgiel, który dociera tam od czasu, gdy Rosja zablokowała możliwość żeglugi przez Cieśninę Pilawską. Wcześniej węgiel rozładowywano w porcie w Elblągu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 627 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP