Porty morskie w Polsce odrzucają kompleksy. Chcą konkurować z największymi

Porty morskie w Polsce odrzucają kompleksy. Chcą konkurować z największymi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Porty morskie w Polsce muszą być konkurencyjne wobec swoich wschodnich i zachodnich sąsiadów. Dzisiaj przegrywają walkę z silniejszymi, ale w najbliższej przyszłości może się to zmienić. Pomogą inwestycje za setki milionów złotych.

  • Porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu prowadzą ciągłe modernizacje, aby m.in. móc przyjmować coraz większe statki.
  • Muszą konkurować zarówno z portami zachodnimi, jak i tymi z bloku wschodniego, po byłym Związku Radzieckim.
  • Siłę portów budują także współpracujące z nimi firmy spedycyjne i logistyczne, ale też inne podmioty, jak chociażby PKP PLK.

Udział portów morskich i ich otoczenia w polskiej gospodarce wynosi mniej więcej 1,5 proc. produktu krajowego brutto - tak wynika z danych zaprezentowanych podczas debaty na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Porty i ich otoczenie generują 2,5 proc. lokalnego PKB województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego. Łącznie w gospodarce morskiej w Polsce pracuje 108 tys. ludzi

Mówiąc o sytuacji portów morskich w Polsce, należy wskazać, że 2017 r. okazał się historycznym rekordem, ponieważ przeładowano w tym czasie ponad 80 mln ton ładunków we wszystkich polskich portach. Jednocześnie wszystkie porty odnotowały historyczny wynik w tym zakresie. Ale pozytywne dane nie dotyczą tylko Polski, ponieważ w latach 2002-2015 dynamika wzrostu wszystkich portów na Bałtyku wyniosła ponad 50 proc., czyli wszystkie przeładunki na portach bałtyckich wzrosły o połowę. Jak na tym tle mogą się wyróżnić porty w Polsce?

Po pierwsze: inwestycje

Port w Gdańsku - który stanowi ponad 40 proc. całej masy przeładunkowej wśród czterech polskich portów - czekają zmiany w najbliższych latach. Jak mówi Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk, celem jest sprawienie, aby gdański port był największy na Bałtyku.

- Nie mamy żadnych kompleksów, przeładunki nam rosną o 47 proc., mierzymy w 50 mln ton w tym roku - wylicza Greinke.
Dodaje, że w krótkiej perspektywie, czyli do 2020 roku, planowane jest m.in. wzmocnienie infrastruktury, zwiększenie przeładunków i rozbudowa portu północnego. Na te i inne działania ma zostać przeznaczone 600 mln zł. A to nie koniec.

- Priorytetem i flagową inwestycją ma być port centralny, w ramach którego powstanie kilka terminali. Już podpisaliśmy umowę na opracowanie szczegółowej koncepcji. Będzie to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku - zaznacza prezes portu.

Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia, chwali inicjatywę powołanego nie tak dawno temu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Pomysł powstania tego ministerstwa był słuszny. Wcześniej jego funkcje sprawował niewielki departament przy Ministerstwie Infrastruktury - mówi Meller i przypomina, że w długofalowej perspektywie na działania podległe temu resortowi ma być przeznaczone nawet 100 mld zł.
Prezes portu zauważa, że w Gdyni też zaplanowano szereg inwestycji. - W najbliższej perspektywie będzie to przede wszystkim dostęp kolejowy. Czeka nas modernizacja układu torowego do końca 2020 r. Dalsze działania to budowa linii 201, która zapewni wyjazd z portu z ominięciem całego Trójmiasta. W ramach kolei będziemy też budować nowy terminal intermodalny o długości 750 metrów w części zachodniej portu - wymienia.

Również w Szczecinie i Świnoujściu szykują się duże zmiany. Marek Trojnar, szef biura strategii i rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zapowiada: - Już lata temu zapadła decyzja o pogłębieniu toru wodnego prowadzącego do Szczecina. Te działania rozpoczęły się jeszcze przed wejściem do UE. W tej chwili urząd morski kończy przetarg na wykonawcę tego zadania. Tor wodny będzie miał głębokość 12,5 m. Pozwoli to obsłużyć statki o dużej nośności do 40 000 DWT.
Przy okazji Trojnar przypomina, że w Świnoujściu szykuje się rozbudowa terminala LNG. - W tej chwili jest przygotowany do rozbudowy zarówno w części lądowej, jak i morskiej - zaznacza.

Po drugie: współpraca

Mówiąc o inwestycjach, warto wspomnieć, że transport morski nie musi wcale konkurować z lądowym, ale mogą się one uzupełniać. Na ten aspekt zwraca uwagę Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK. Zaznacza, że dostęp do portów jest jednym z priorytetów Krajowego Programu Kolejowego. - Modernizujemy linie kolejowe, średnia prędkość handlowa wynosi w Polsce nieco ponad 20 km/h, natomiast w UE jest to około 40 km/h. Naszym realnym dążeniem jest przekroczyć te 40 km/h do końca 2023 roku. Towary będą dostarczane do portów dwa razy szybciej - mówi Merchel.
Prezes PKP PLK dodaje, że wzrośnie liczba możliwych do przyjęcia przez poszczególne porty pociągów. Obecnie port w Gdańsku może przyjąć 20 pociągów na dobę, ale liczba ta ma wzrosnąć do ponad 100. W Gdyni liczba przyjmowanych pociągów też ma wynosić od 80 do 100. Szczecin i Świnoujście obecnie przyjmują do 60, a będą przyjmować do 130 pociągów na dobę.

Z kolei dyrektor dywizji portowej w OT Logistics Karol Bowżyk ocenia, że ranga polskich portów od kilku lat stale się podnosi, a dowodem na to jest fakt, że Unia Europejska wyznaczyła cztery polskie porty jako sieci bazowe transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Sieć bazowa oznacza początek lub zakończenie danego korytarza transportowego. Bowżyk podkreśla, że OT Logistics prowadzi działalność w portach w Świnoujściu i Gdyni, i również stara się dołożyć cegiełkę w kwestiach związanych z inwestycjami portowymi.
- Takim namacalnym przykładem w ostatnim czasie jest zakończona budowa elewatora w Świnoujściu o pojemności 80 tys. ton - mówi Bowżyk.

- Dzisiaj porty morskie to złożone węzły gospodarcze, nie tylko zajmujące się przeładunkiem, ale czymś szerzej - dodaje Artur Warsocki, prezes zarządu w Inter Balt, firmie logistycznej i spedycyjnej należącej do Grupy Węglokoks. - Porty aspirują do tego, by zarządzać łańcuchami dostaw i je tworzyć. Klient nie oczekuje tylko przeładunku, magazynowania i przewiezienia, ale pewnych wartości dodanych. Firmy takie jak nasza mogą dostarczyć tę wartość dodaną dla klienta - zaznacza Warsocki.
Piotr Walczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zauważa, że pod pewnymi względami polskie porty już są mocno konkurencyjne wobec innych.
- Dużo robimy, żeby nasze porty były konkurencyjne, szczególnie w stosunku do portów niemieckich i innych z krajów Europy Zachodniej. Na tym polu mamy wiele sukcesów, jak choćby czas odprawy kontenera. W ciągu paru lat udało się skrócić czas odprawy z prawie godziny do 18 minut. Według danych Banku Światowego za 2017 rok, Polska jest na pierwszym miejscu pod względem szybkości i sprawności odpraw robionych zagranicą - mówi Walczak.

Zapewnia przy tym, że będą prowadzone dalsze działania mające na celu przyciągnięcie do polskich portów nowych importerów i eksporterów.

Artykuł powstał na podstawie panelu „Porty morskie” podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porty morskie w Polsce odrzucają kompleksy. Chcą konkurować z największymi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!