Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Porty Szczecin i Świnoujście czekają na pogłębienie toru wodnego

Autor: PAP
05-03-2017 14:11
Porty Szczecin i Świnoujście czekają na pogłębienie toru wodnego
Fot. mat. pras.

Projekt ustawy ws. budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m wpłynął już do Sejmu. Jak wskazał rząd, który przygotował tę propozycję, pogłębienie do 12,5 m toru wodnego ma strategiczny charakter dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa.

Z kolei dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście inwestycja oznacza większe przeładunki i rozwój.
Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m jest niezbędne dla rozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - podkreślili autorzy rządowego projektu ustawy. Dzięki przepisom ustawy, którą skierowano do Sejmu, etap proceduralny związany z inwestycją ma być krótszy o sześć miesięcy.

W projektowanych przepisach uproszczono przede wszystkim procedurę środowiskową w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Autorzy przepisów zaproponowali także rozwiązania, ułatwiające zajęcie pod inwestycję gruntów, na których znajdują się rodzinne ogrody działkowe. Określono także ścieżkę proceduralną w sytuacji wyłączenia z zarządu Lasów Państwowych gruntów, które będą wykorzystywane pod inwestycję.

Inwestycja będzie prowadzona w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. - z budżetu państwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.

Pogłębienie toru wodnego wpisuje się w plan odtworzenia transportu morskiego zapowiedziany przez premier Beatę Szydło - podało wcześniej Centrum Informacyjne Rządu. Z jego informacji wynika także, że inwestycja ułatwi przywóz i wywóz towarów do zespołu portów, a także umożliwi rozwój usług okołoportowych oraz likwidację ograniczeń żeglugowych.

"Jednym z czynników decydujących o konkurencyjności każdego z portów jest jego dostępność od strony lądu i wody, dlatego tak ważne znaczenie dla rozwoju portu w Szczecinie ma pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Stąd blisko dziesięcioletnie starania portu o pogłębienie toru - dodała.

Jak podkreślała, bez pogłębionego toru wodnego szczecińskiemu portowi grozi marginalizacja.

"Prognozy, którymi dysponuje zarząd, mówią, że w porcie Szczecin w 2030 r. bez pogłębionego toru wielkość przeładunków wyniesie nieco powyżej 10 mln ton, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie. Przy pogłębionym torze wodnym do 12,5 ten wolumen rośnie, osiągając wartość, w zależności od źródła od 14 mln ton do nawet 17 mln, z dalszą perspektywą wzrostu" - powiedziała Woźniak-Lewandowska.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 146 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP