Jerzy Kwieciński, Kazimierz Smoliński, Piotr Stomma, Jerzy Szmit i Tomasz Żuchowski zostali wiceministrami w nowych resortach, które powstaną z ministerstwa infrastruktury i rozwoju. Chodzi o ministerstwo rozwoju i ministerstwo infrastruktury i budownictwa.
Z kolei Kazimierz Smoliński otrzymał nominację na wiceministra w randze sekretarza stanu w mającym powstać z ministerstwa infrastruktury i rozwoju, ministerstwie infrastruktury i budownictwa(MIB). Będzie odpowiadał z sprawy związane z mieszkalnictwem. W tym samym ministerstwie za sektor budownictwa odpowiadać będzie powołany na wiceministra w randze podsekretarza stanu Tomasz Żuchowski.
Na wiceministra ds. kolejnictwa w resorcie infrastruktury powołany został Piotr Stomma a Jerzy Szmit został wiceministrem odpowiedzialnym za transport drogowy oraz kwestie dotyczące rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Jerzy Kwieciński - pierwszy wiceminister ds. rozwoju (rocznik 1959). Pracował już w rządzie w latach 2005-2008. Był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego odpowiedzialnym za koordynację polityki rozwoju kraju i polityki spójności (Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015 i Narodowa Strategia Spójności 2007-2013) oraz za negocjacje z Komisją Europejską, w której przedstawicielstwie wcześniej pracował przez niemal dwanaście lat. Brał też udział w negocjacjach nt. regionalnego programu operacyjnego województwa podkarpackiego na lata 2014-2020.
Ukończył wydział inżynierii mechanicznej na Politechnice Warszawskiej, tam też był wykładowcą i zdobył stopień doktora. Ukończył też międzynarodowe studia MBA i podyplomowe studia zarządzania w Szkole Głównej Handlowej. Był prezesem Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości, spółki świadczącej usługi konsultingowe. Doradzał Bankowi Światowemu przy przygotowaniu raportu o światowym rozwoju w 2009 roku. Był ekspertem BCC.
Jerzy Kwieciński jest członkiem Narodowej Rady Rozwoju powołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Kazimierz Smoliński - wiceminister ds. mieszkalnictwa (rocznik 1955). Pochodzi z Malborka. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Pracę zawodową rozpoczął w 1978 r. w Państwowym Zakładzie Ubezpieczeń Inspektorat w Tczewie; zajmował stanowiska od referenta do naczelnika wydziału.
W 1983 r. rozpoczął pracę jako radca prawny, a w 1993 r. założył Kancelarię Radcy Prawnego Vindex w Tczewie. Od 2008 r. wykonywał zawód adwokata.
W latach 2006-2007 zasiadał w radzie nadzorczej Stoczni Gdańsk, a w latach 2007-2008 był prezesem Stoczni Gdynia. Był też m.in. członkiem rady pomorskiego oddziału NFZ (2004-2006).
Działacz samorządowy w Tczewie - w latach 1998-2002 Smoliński był przewodniczącym Rady Miejskiej, a w latach 2006-2010 przewodniczącym klubu radnych PiS. Jestem członkiem Prawa i Sprawiedliwości.
W 2010 r. objął mandat poselski po Macieju Płażyńskim, który zginął w katastrofie pod Smoleńskiem. W 2011 r. nie uzyskał mandatu w wyborach, ale w 2014 r. objął mandat po Annie Fotydze, która została wówczas europosłanką. W ostatnich wyborach zdobył miejsce w Sejmie jako „dwójka” z okręgu gdańskiego, uzyskując 12,4 tys. głosów.
Piotr Stomma - wicemister ds. kolejnictwa (rocznik 1953, urodzony w Warszawie) - od 7 listopada 2005 do 6 maja 2006 był już podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, a po rekonstrukcji rządu do 28 listopada 2007 r. - podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu.
W 1978 roku ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, po których w 1979 r. rozpoczął pracę jako asystent w Instytucie Lotnictwa.
Od 1990 związany jest z resortem transportu. Był doradcą podsekretarza stanu w tym ministerstwie i pełniącym obowiązki dyrektora departamentu. W 2002 r. został radcą generalnym w Departamencie Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury.
Ostatni wiceminister w MIiR, odpowiedzialny za sprawy kolei, miał ponadto w kompetencji transport lotniczy.
Jerzy Szmit - wiceminister ds. transportu drogowego (rocznik 1960, urodzony w Olsztynie) - ma wiele twarzy, jego CV informuje, że jest politykiem, publicystą, samorządowcem, byłym marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego, wybranym przez koalicję AWS-UW-PSL w 1999 roku i odwołanym w tym samym roku w związku z rozpadem tej koalicji. W 2005 roku został senatorem, desygnowanym przez PiS, a w 2011 r. został z jej mandatu posłem na sejm VII kadencji. Nie wystartował w wyborach parlamentarnych w 2015 r.
Szmit ukończył studia na Wydziale Geodezji Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie oraz na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
W 1980 r. współtworzył na AR-T Niezależne Zrzeszenie Studentów, w stanie wojennym został internowany na okres od maja do grudnia 1982 r.
Po 1990 działał w kolejno w: Porozumieniu Centrum, Kongresie Liberalno-Demokratycznym, Unii Polityki Realnej, Unii Wolności, od 1998 r w Ruchu Społecznym AWS, w 2001 r. - w Przymierzu Prawicy, z którego przeszedł do PiS.
W latach 1994-98 był radnym olsztyńskiej rady miasta, do 2002 zasiadał w sejmiku regionalnym. Pracował jako dyrektor generalny Urzędu Wojewódzkiego, ale też kierował olsztyńskimi przedsiębiorstwami i prowadził własną działalność gospodarczą.
Ostatnio kierował Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową, był też wykładowcą w Wyższej Szkole Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie.
Media (dziennik Fakt, tygodnik Wprost) publikowały informacje, że Jerzy Szmit dwa razy tracił prawo jazdy. Ostatni raz w lipcu br. po przekroczeniu dopuszczalnej liczby punktów karnych.
Czytaj także: Przegrani wyborów parlamentarnych