Powstał projekt nowej kolejki linowej dla chorzowskiego parku

 Powstał projekt nowej kolejki linowej dla chorzowskiego parku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do końca tego lub na początku 2011 roku ma kosztem ok. 20 mln zł powstać nowa kolejka linowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Będzie mogła działać przez cały rok i przewozić także niepełnosprawnych i dzieci w wózkach.

Nowa napowietrzna kolej zastąpi popularną "Elkę", która przez blisko 40 lat należała do największych atrakcji parku. Jej projekt, opracowany przez naukowców z Katedry Transportu Linowego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pod przewodnictwem prof. Mariana Wójcika, przedstawiono podczas czwartkowej konferencji prasowej w WPKiW.

Kolejka będzie miała prawie 1900 m długości. Odwiedzający park będą mogli korzystać nie tylko z kanap - jak w "Elce" - ale też ośmioosobowych gondoli. Dzięki temu na przejażdżkę będą mogli się wybrać także niepełnosprawni na wózkach i matki z wózkami dziecięcymi. Na stacji, na której będzie się wsiadało i wysiadało z kolejki, będą osobne perony dla korzystających z kabin i kanap.

Prof. Wójcik podkreślił, że będzie to pierwsza w Polsce kolejka linowa łącząca gondole z kanapami na tej samej linie. Kanapy i kabiny będą poruszały się około 10 metrów nad ziemią. Obsługa będzie mogła regulować prędkość przejazdu. "Maksymalna dopuszczona prędkość to 5 m na sekundę, ale kto chciałby tak szybko przejechać przez park?" - zaznaczył prof. Wójcik.

Według wstępnych założeń kolejka będzie miała 30 czteroosobowych kanap i 15 kabin, co pozwoli na przewiezienie 860 osób w godzinę. Docelowo liczba kanap i gondoli będzie mogła wzrosnąć odpowiednio do 58 i 29. Władze WPKiW chcą, by gondole były jak najbardziej przeszklone. Możliwe też, że pałąki zabezpieczające przed wypadnięciem z kanap będą otwierać się i zamykać automatycznie.

Specjaliści rozważali różne koncepcje usytuowania trasy. Ostatecznie zwyciężyła ta łącząca Wesołe Miasteczko z główną aleją parku i - dalej - terenem przylegającym do Stadionu Śląskiego. W dwóch trzecich jej trasa będzie się pokrywała z dawnym przebiegiem "Elki".

Prezes parku Andrzej Kotala powiedział na konferencji, że teraz, po otrzymaniu projektu, w chorzowskim magistracie zostanie złożony wniosek o pozwolenia na budowę. Potem zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie kolejki.

Według Kotali, w Europie są trzy firmy, które mogą się podjąć takiego zadania. Jedna z nich zapewnia, że jest w stanie zbudować taką kolejkę w pięć miesięcy, inna potrzebuje na to ośmiu miesięcy. Inwestycja zostanie zakończona w zależności od tego, która zwycięży w przetargu - wyjaśnił Kotala.

Koszt zbudowania kolejki jest obecnie szacowany na 20-22 mln zł. Kotala powiedział, że WPKiW ma zabezpieczonych 80 proc. środków na tę inwestycję, ale niewykluczone, że nie będzie musiał wydać aż tak wiele.

Dyrekcja parku liczy bowiem, że ostatecznie projekt będzie sfinansowany w przeważającej części ze środków unijnych, z puli przeznaczonej w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na przedsięwzięcia rewitalizacyjne. Dzięki niemu można uzyskać nawet 85 proc. wartości inwestycji. Wniosek w tej sprawie ma być złożony w sierpniu, gdy inwestycja może już być w trakcie realizacji. Termin zależy m.in. od tego, kiedy uda się ostatecznie rozstrzygnąć przetarg.

600-hektarowy WPKiW, położony na pograniczu Chorzowa i Katowic, jest największym śródmiejskim parkiem w Europie. Każdego roku odwiedzają go miliony spacerowiczów. Właścicielem parku jest od kilku lat samorząd województwa. Właśnie z dokapitalizowania parku przez samorząd pochodzi 15,6 mln zł na budowę nowej kolejki. Od 2005 r. samorząd dokapitalizował spółkę WPKiW łączną kwotą ponad 30,2 mln zł.

Zamknięta kilka lat temu "Elka" miała trzy stacje i była wyposażona w krzesełka. Trzy odcinki kolejki przez blisko 40 lat łączyły w układzie trójkąta skrajne punkty WPKiW - Stadion Śląski, Wesołe Miasteczko i Planetarium Śląskie. Łączna ich długość wynosiła prawie 6 km. "Elka" przewoziła średnio ok. 135 tys. osób rocznie. W ciągu godziny jednym odcinkiem mogło w obie strony jechać 1,3 tys. pasażerów.

Nazwa kolejki pochodziła od pierwszych liter słów Elektryczne Linowe Koleje. Otwarto ją - po dwuletniej budowie w czynie społecznym - we wrześniu 1967 r. Początkowo kolejka poruszająca się średnio 8-10 m nad ziemią kursowała po niemal otwartej przestrzeni, potem, gdy urosły parkowe drzewa - korytarzami między koronami drzew.

W 2006 r. - po wprowadzeniu nowej metody kontroli podobnych kolejek - okazało się, że część spośród jej 62 podpór jest w fatalnym stanie i nie nadaje się do użytku. Jedną z przyczyn ich uszkodzeń była prawdopodobnie powódź w 1997 r. - część podpór "Elki" stała wtedy przez pewien czas w wodzie. Transportowy Dozór Techniczny po kontroli w 2006 r. nie dopuścił do użytku najpopularniejszego odcinka "Elki". W lutym 2008 r. władze parku zdecydowały o likwidacji kolejki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!