Przekopanie Mierzei Wiślanej, które umożliwi otwarcie Zalewu Wiślanego na Bałtyk jest zasadne z powodów gospodarczych - poinformowała PAP w poniedziałek Irena Derewecka z wydziału strategii rozwoju urzędu Miasta w Elblągu.
- Studium wykonalności dowodzi, że przedsięwzięcie jest opłacalne z punktu widzenia ekonomicznego. Będzie spełniać wszystkie wymogi i standardy stawiane międzynarodowym drogom wodnym - podkreśliła Derewecka.
Dodała, że przekop to najkorzystniejsze rozwiązanie na usprawnienie żeglugi w tym rejonie, biorąc pod uwagę czas realizacji, kosztów inwestycji i eksploatacji.
Derewecka podkreśliła, że wpływ przekopu na środowisko naturalne będzie oceniony w specjalnym raporcie oddziaływania na środowisko.
Studium wykonalności spośród czterech typowanych na Mierzei miejscowości(3 w gminie Sztutowo i jeden w Krynicy Morskiej) wskazuje, że najbardziej opłacalny będzie przekop w Skowronkach.
Tam ma powstać kanał o długości jednego kilometra 100 metrów. Na obrzeżach (tzw. kołnierzach kanału) mają powstać mosty zwodzone, na których będzie się odbywał ruch samochodów.
Studium wykonalności w kwietniu ma trafić do koordynującego przedsięwzięcie urzędu morskiego w Gdyni i do ministerstwa infrastruktury.
Budowa tej drogi wodnej budzi sprzeciw ekologów, ponieważ przebiega przez teren Europejskiej Sieci Obszarów Chronionych Natura 2000.
W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Z budżetu państwa przeznaczone zostanie na ten cel 417 mln 200 tys. zł.
Inwestycja ta ma polepszyć rozwój transportu wodnego oraz turystyki i rekreacji nadwodnej we wschodniej oraz północno- wschodniej Polsce. Regiony te będą korzystać z otwarcia Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie, co umożliwi m.in. eksport płodów rolnych i wymianę towarową.
Rząd oczekuje, że wzrośnie popyt na usługi przewozowe przez porty Zalewu i port Elbląg. Zalew Wiślany ma być bardziej dostępny dla żeglarzy i turystów. Z kolei otwarcie dostępu do Elbląga od strony morza stworzy szansę na wzrost aktywności inwestycyjnej w specjalnej strefie ekonomicznej w Elblągu i Tczewie.
Budowę ma nadzorować minister gospodarki morskiej, a koordynacją prac zajmie się Urząd Morski w Gdyni. Wykonawcą przedsięwzięcia będzie konsorcjum, w skład którego wchodzą: Urząd Morski w Gdyni, wojewodowie pomorski i warmińsko-mazurski, zarząd województwa warmińsko-mazurskiego, miasto i gmina Elbląg, zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o., gmina Sztutowo i Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Powstało studium wykonalności przekopu Mierzei Wiślanej