Poznań nie zdąży na Euro z tramwajami

Poznań nie zdąży na Euro z tramwajami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Poznań miał się pochwalić nowymi torowiskami i tramwajami, ale wygląda na to, że do Mistrzostw Europy nie powstaną ani przedłużenie PST do dworca PKP, ani tory na Zawady czy Franowo. Bo wszystkie projekty są w proszku.

Jeszcze kilka miesięcy temu rada miasta uchwaliła Wieloletni Program Inwestycyjny, który zakładał, że na Franowo tramwaje dojadą w 2010 r., na Dworzec Główny PKP w 2011 r., a na Zawady w 2012 - pisze poznańska "Gazeta Wyborcza". Wszystkie trasy miały być gotowe na Euro 2012. Ale już tydzień temu radni zatwierdzili proponowane przez prezydenta miasta zmiany w WPI. I teraz tory na Franowo mają powstać w latach 2011-12, a budowa trasy na Zawady i przedłużenia PST na peron siódmy dworca ma się rozpocząć dopiero w 2012 r. W tej sytuacji nie ma szans, żeby którakolwiek z tras była gotowa na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.

- Urzędnicy tłumaczyli nam, że nie ma stuprocentowej pewności otrzymania dofinansowania z Unii Europejskiej na te inwestycje, dlatego na razie nie podjęto żadnych działań i wszystkie projekty przesunięto w WPI o rok - mówi radny Wojciech Majchrzycki, przewodniczący komisji budżetu i finansów oraz rozwoju gospodarczego w radzie miasta. - Ale na pewno moja komisja nie zostawi tak tej sprawy - dodaje.

Skąd wątpliwości urzędników, skoro pieniądze na inwestycje mamy zarezerwowane w Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym? Radny Michał Grześ, przewodniczący komisji gospodarki komunalnej i polityki mieszkaniowej: - Ponoć istnieją obawy, że budowa nowych tras może być uznana za pomoc publiczną dla MPK. Urzędnicy mówili nam na komisji, że są też różne kłopoty z uzgodnieniami itp., oczywiście nie z ich winy. Ale moim zdaniem, miasto jest po prostu nieprzygotowane i teraz szuka jakiegoś wytłumaczenia.

Wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński broni się, że miasto ma związane ręce: - Powołaliśmy właśnie Zarząd Transportu Miejskiego, a MPK stało się naszym wewnętrznym przewoźnikiem. Ciągle czekamy na nowe wytyczne Komisji Europejskiej co do tego, jak realizować projekty komunikacyjne, żeby nie narazić się na zarzut pomocy publicznej dla MPK. Przez to nie mamy też podpisanych umów o unijne dofinansowanie. Nie możemy wydawać pieniędzy, dopóki nie będziemy mieli pewności, że Komisja Europejska nie uzna tych wydatków za pomoc publiczną. Bo wtedy stracimy dotację - zastrzega Kruszyński.

Jedno jest pewne: przygotowania do budowy nowych tras tramwajowych są w proszku. Przykład? Ponad rok temu MPK wybrało tzw. inżyniera kontraktu, a więc firmę, która ma czuwać nad budową trasy na Franowo. Ale wkrótce potem inwestycję przejęło miasto i przez rok w tej sprawie nic się nie wydarzyło. Nie ma nawet przetargu na projekt. W polu są też przygotowania do budowy przedłużenia trasy PST i torów na Zawady.

Opóźnienia w budowie tras to nie tylko zawód dla pasażerów, ale i kłopot dla MPK. Wraz z torami na Franowie miała powstać zajezdnia. Ostatnio zdecydowano o podziale projektu - torowisko ma budować miasto, a zajezdnię MPK. Dla przewoźnika jest to kluczowa inwestycja z co najmniej trzech powodów.

Po pierwsze, już dziś są kłopoty z pomieszczeniem tramwajów w obecnych zajezdniach.

Po drugie, w 2010 r. MPK musi wyprowadzić się z zajezdni na Gajowej, którą miasto sprzedało już prywatnemu inwestorowi.

Po trzecie wreszcie, przewoźnik w latach 2011-2012 kupi od 40 do 60 nowych tramwajów. Gdzie je będzie przechowywał? Wojciech Tulibacki, szef MPK, przyznaje, że może być z tym problem. A Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w MPK, mówi wprost: - Historia zna już takie przypadki, że tramwaje stały nocami na rondzie Rataje, ul. Przybyszewskiego, czy pętli na Górczynie. Wygląda na to, że znów nas to czeka.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Poznań nie zdąży na Euro z tramwajami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!