Po wieloletnich "przepychankach" własnościowych władze Poznania i Polskich Kolei Państwowych podpisały 2 marca umowę o współpracy w rozwiązywaniu spornych kwestii dotyczących między innymi tzw. Wolnych Torów.
Tzw. Wolne Tory to tereny bardzo atrakcyjne dla inwestorów. Niemal 20 ha nieużywanych obecnie gruntów leży bowiem w bezpośrednim sąsiedztwie kolejowego dworca. Ten natomiast zlokalizowany jest niemal w samym środku miasta i sąsiaduje "przez ulicę" z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Kiedyś znajdowała się tam główna kolejowa towarowa stacja przeładunkowa dla Poznania. Jednak kiedy przeniesiono ją na Franowo, teren stoi odłogiem.
Przez wiele lat poznańskie władze toczyły spór z PKP o prawo własności do niego. Dopiero w ubiegłym roku (z pewnością przyznanie Polsce Euro 2012 miało na to duży wpływ) udało się osiągnąć porozumienie zakończone podpisaniem listu intencyjnego. PKP zobowiązały się w nim przekazać miastu tereny da drogi oraz infrastrukturę podziemną (wodociągi i kanalizację). Strony rozpoczną też starania o pozbawienie Wolnych Torów statusu terenów zamkniętych, co umożliwi miastu przygotowanie planu zagospodarowania. W zamian za to Poznań wycofa skargi i przestanie dociekać swoich praw własnościowych do owych około 17ha.
Jedną z bardziej znaczących zmian na tym terenie ma być przebudowa dworca głównego. Zdaniem prezesa PKP SA Andrzeja Wacha, poznański dworzec ma być nowoczesnym węzłem komunikacyjnym, obsługującym nie tylko pasażerów PKP, w przyszłości także tych korzystających z kolei dużych prędkości,a le również pobliskiego PKS i Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST łączy Piątkowo - największą sypialnię Poznania - z centrum). Wokół nowego dworca powstaną obiekty o charakterze komercyjnym. Ze względu na sąsiedztwo MTP z pewnością będą tam centra konferencyjne i hotele, a także obiekty usługowo-handlowe. Poznański dworzec zostanie przebudowany za prywatne pieniądze. Inwestor będzie czerpał zyski z wynajmu bądź sprzedaży wybudowanych w obrębie gmachu dworca przestrzeni handlowych. - Kolej nie boi się inwestorów. To zbyt atrakcyjny teren - argumentuje prezes Wach.
PKP ma już harmonogram prac - za kilka tygodni zostanie wyłoniona firma, która opracuje koncepcję programowo-przestrzenną nowego dworca oraz zagospodarowania Wolnych Torów. Ta będzie gotowa na czerwiec. Wybór inwestora ma nastąpić na przełomie orku. Nowy dworzec musi być gotowy na Euro 2012. Podpisana przez PKP i Poznań umowa o współpracy jest jednak zdecydowanie obszerniejsza.
Jak tłumaczy Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania, dokument zawiera 75 tematów do realizacji. Obok omawianych Wolnych Torów jest w nim mowa o przedłużeniu trasy PST do Dworca Głównego, budowie nowej pętli tramwajowej przy Dworcu Wschodnim czy budowie nowego wiaduktu kolejowego nad planowanym przedłużeniem ul. Nowe Zawady do Śródki.
Tymczasem w stolicy Wielkopolskie trwa modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać zakończona do końca tego roku. Zakres prac obejmuje odcinek o długości nieco ponad 21 km - od stacji Swarzędz do stacji Poznań Junikowo. W Poznaniu działa już nowa sterowana komputerowo nastawnia, tzw. Lokalne Centrum Sterowania, która wkrótce zastąpi kilkanaście innych, z których dotychczas korzystano. Dzięki niej sterowanie ruchem pociągów w obrębie całego węzła kolejowego będzie odbywał się elektronicznie.
Ekipy remontowe rozpoczęły także rozbiórkę i budowę północnej głowicy stacji Poznań Główny. W jej skład wchodzi 35 rozjazdów łącznie z torami przy Dworcu Głównym. Głowica południowa została już wyremontowana. Przełączana na system komputerowy jest także stacja Poznań Górczyn. Kontynuowane są prace przy stacji Poznań-Wschód, gdzie budowane są perony z wiatami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. Prowadzone są także prace na szlaku do Garbar.
Kolejarze zakończyli już natomiast przebudowę stacji Swarzędz i przystanku osobowego Poznań - Antoninek. Montowane są tam jeszcze ekrany akustyczne.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Poznań: Wolne Tory atrakcyjne dla inwestorów