XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Poznań: Wolne Tory atrakcyjne dla inwestorów

Poznań: Wolne Tory atrakcyjne dla inwestorów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po wieloletnich "przepychankach" własnościowych władze Poznania i Polskich Kolei Państwowych podpisały 2 marca umowę o współpracy w rozwiązywaniu spornych kwestii dotyczących między innymi tzw. Wolnych Torów.

Tego samego dnia Andrzej Wach, prezes PKP SA, ogłosił, że poznański Dworzec Główny zostanie przebudowany do Euro 2012 - pisze "Rynek Kolejowy" za "Polską Gazetą Transportową".

Tzw. Wolne Tory to tereny bardzo atrakcyjne dla inwestorów. Niemal 20 ha nieużywanych obecnie gruntów leży bowiem w bezpośrednim sąsiedztwie kolejowego dworca. Ten natomiast zlokalizowany jest niemal w samym środku miasta i sąsiaduje "przez ulicę" z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Kiedyś znajdowała się tam główna kolejowa towarowa stacja przeładunkowa dla Poznania. Jednak kiedy przeniesiono ją na Franowo, teren stoi odłogiem.

Przez wiele lat poznańskie władze toczyły spór z PKP o prawo własności do niego. Dopiero w ubiegłym roku (z pewnością przyznanie Polsce Euro 2012 miało na to duży wpływ) udało się osiągnąć porozumienie zakończone podpisaniem listu intencyjnego. PKP zobowiązały się w nim przekazać miastu tereny da drogi oraz infrastrukturę podziemną (wodociągi i kanalizację). Strony rozpoczną też starania o pozbawienie Wolnych Torów statusu terenów zamkniętych, co umożliwi miastu przygotowanie planu zagospodarowania. W zamian za to Poznań wycofa skargi i przestanie dociekać swoich praw własnościowych do owych około 17ha.

Jedną z bardziej znaczących zmian na tym terenie ma być przebudowa dworca głównego. Zdaniem prezesa PKP SA Andrzeja Wacha, poznański dworzec ma być nowoczesnym węzłem komunikacyjnym, obsługującym nie tylko pasażerów PKP, w przyszłości także tych korzystających z kolei dużych prędkości,a le również pobliskiego PKS i Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST łączy Piątkowo - największą sypialnię Poznania - z centrum). Wokół nowego dworca powstaną obiekty o charakterze komercyjnym. Ze względu na sąsiedztwo MTP z pewnością będą tam centra konferencyjne i hotele, a także obiekty usługowo-handlowe. Poznański dworzec zostanie przebudowany za prywatne pieniądze. Inwestor będzie czerpał zyski z wynajmu bądź sprzedaży wybudowanych w obrębie gmachu dworca przestrzeni handlowych. - Kolej nie boi się inwestorów. To zbyt atrakcyjny teren - argumentuje prezes Wach.

PKP ma już harmonogram prac - za kilka tygodni zostanie wyłoniona firma, która opracuje koncepcję programowo-przestrzenną nowego dworca oraz zagospodarowania Wolnych Torów. Ta będzie gotowa na czerwiec. Wybór inwestora ma nastąpić na przełomie orku. Nowy dworzec musi być gotowy na Euro 2012. Podpisana przez PKP i Poznań umowa o współpracy jest jednak zdecydowanie obszerniejsza.

Jak tłumaczy Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania, dokument zawiera 75 tematów do realizacji. Obok omawianych Wolnych Torów jest w nim mowa o przedłużeniu trasy PST do Dworca Głównego, budowie nowej pętli tramwajowej przy Dworcu Wschodnim czy budowie nowego wiaduktu kolejowego nad planowanym przedłużeniem ul. Nowe Zawady do Śródki.

Tymczasem w stolicy Wielkopolskie trwa modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać zakończona do końca tego roku. Zakres prac obejmuje odcinek o długości nieco ponad 21 km - od stacji Swarzędz do stacji Poznań Junikowo. W Poznaniu działa już nowa sterowana komputerowo nastawnia, tzw. Lokalne Centrum Sterowania, która wkrótce zastąpi kilkanaście innych, z których dotychczas korzystano. Dzięki niej sterowanie ruchem pociągów w obrębie całego węzła kolejowego będzie odbywał się elektronicznie.

Ekipy remontowe rozpoczęły także rozbiórkę i budowę północnej głowicy stacji Poznań Główny. W jej skład wchodzi 35 rozjazdów łącznie z torami przy Dworcu Głównym. Głowica południowa została już wyremontowana. Przełączana na system komputerowy jest także stacja Poznań Górczyn. Kontynuowane są prace przy stacji Poznań-Wschód, gdzie budowane są perony z wiatami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. Prowadzone są także prace na szlaku do Garbar.

Kolejarze zakończyli już natomiast przebudowę stacji Swarzędz i przystanku osobowego Poznań - Antoninek. Montowane są tam jeszcze ekrany akustyczne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Poznań: Wolne Tory atrakcyjne dla inwestorów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!