Poznań: z centrum na lotnisko szynobusem

Poznań: z centrum na lotnisko szynobusem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Najlepszy dojazd na podpoznańskie lotnisko Ławica zapewni szynobus, a nie tramwaj czy autobus - wykazały analizy zlecone przez samorządy miasta i województwa. Takie połączenie ma powstać najpóźniej do czasu Euro 2012.

Pasażerom odlatującym z Ławicy należy się dobre połączenie z lotniskiem. O usprawnienie komunikacji na lotnisko "Gazeta Wyborcza" apelowała do władz Poznania i województwa już w 2006 r. Bo dziś do portu z centrum prowadzi jedna i wiecznie zakorkowana trasa - ul. Bukowska.

Po ubiegłorocznym boomie, jeśli chodzi o liczbę nowych połączeń lotniczych, dziś z Ławicy można już latać do 23 portów w całej Europie. Tylko najpierw trzeba jakoś dotrzeć do samego lotniska. A i goście, którzy przylecą do Poznania, powinni mieć zapewniony szybki dojazd do centrum. Jeśli nie autem, przebijając się przez korki, to czym?

Latem współwłaściciele portu Ławica, a więc miasto i samorząd województwa zlecili ekspertyzy, które miały wykazać, jaki środek transportu będzie najlepszy dla pasażerów i najbardziej opłacalny.

Porównano tramwaj, autobus i szynobus. Na przełomie roku urzędnicy otrzymali gotowe analizy, z których wynika, że docelowo centrum miasta z lotniskiem powinna łączyć kolej. Z wykonanej na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego koncepcji takiego połączenia wynika, że szynobus powinien kursować z Dworca Głównego trasą kolejową na Szczecin i na Woli skręcać w bocznicę kolejową, z której dziś korzystają Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne. Dalej trzeba wybudować ok. 2-3 km pojedynczego toru pod terminal lotniska.

Trasa kolejowa biegłaby m.in. przez tereny wojskowe i ogródki działkowe, częściowo w wykopie (pod przyszłą trzecią ramą komunikacyjną). Szynobus z dworca PKP na Ławicę jechałby nie dłużej niż 15 minut.

- Połączenie miasta z lotniskiem koleją to europejski standard, z którego bylibyśmy bardzo zadowoleni. Nie pozostaje nam nic innego, jak dopingować władze miasta i województwa do realizacji tego projektu - mówi Oskar Skiba, dyrektor pionu marketingu i rozwoju lotniska Ławica. - Taką datą graniczną, która nad nami wisi, wydaje się być 2012 r. i organizacja Euro - dodaje.

Budową torów na Ławicę zajmie się samorząd wojewódzki, który zarządza regionalnymi połączeniami kolejowymi. - Euro 2012 to rzeczywiście data graniczna, ale chcemy uruchomić takie połączenie wcześniej - zapewnia wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak. - Koncepcja wykazała, że technicznie przedsięwzięcie jest możliwe, więc będziemy je realizować. Najpierw musimy jednak wykonać nowy kosztorys, bo wcześniej mówiło się o 40-50 mln zł, a liczę, że da się to zrobić taniej. No i zaczniemy szukać na to pieniędzy - dodaje.

Zanim na Ławicę pojadą szynobusy, miasto planuje poprawić obecny dojazd ul. Bukowską. - Doraźnie trzeba usprawnić komunikację autobusową poprzez zmiany organizacji ruchu - mówi Henryk Spychalski, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w Urzędzie Miasta Poznania. Chodzi tu np. o wydzielenie osobnych pasów ruchu dla autobusów, czy specjalnych śluz umożliwiających uprzywilejowany wyjazd z zatoki autobusowej lub wjazd na skrzyżowanie.

Dlaczego w opinii ekspertów przepadł projekt tramwaju na Ławicę? - Z analiz wynika, że z trasy tramwajowej korzystałoby zbyt mało osób w stosunku do kosztów, jakie trzeba by ponieść na jej wybudowanie - mówi dyr. Spychalski. - Eksperci zwrócili uwagę m.in. na długi czas podróży i to zarówno w wariancie z dociągnięciem tramwaju z ul. Dąbrowskiego jak i z ul. Grunwaldzkiej - dodaje.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Poznań: z centrum na lotnisko szynobusem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!