PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PPL chce być portem niekoordynowanym

Autor: PAP
03-08-2007 17:52

Polskie Porty Lotnicze (PPL) chcą utrzymać status portu niekoordynowanego - poinformował w komunikacie rzecznik prasowy PPL Artur Burak. Taki status oznacza, że przewoźnicy nie muszą uzgadniać czasów startów i lądowań, mogą wykonywać loty tylko zgodnie ze swoim rozkładem.

W środę Polskie Linie Lotnicze (PLL) LOT poinformowały, że wystąpiły do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) o powołanie koordynatora ws. poprawienia przepustowości lotniska Okęcie.
Jak wyjaśniał cytowany w komunikacie spółki prezes PLL LOT Piotr Siennicki, LOT, którego bazą jest port lotniczy w Warszawie, ponosi największe konsekwencje braku przepustowości lotniska oraz występujących spiętrzeń startów i lądowań.

- Skutkuje to pogorszeniem punktualności, zakłóceniem rotacji samolotów, utratą połączeń tranzytowych dla pasażerów, a w konsekwencji - pogorszeniem poziomu usług - podkreślił Siennicki.

"W ocenie PPL wprowadzenie koordynacji w PL Warszawa jest nieuzasadnione" - napisał z kolei rzecznik PPL w komunikacie. Dodał, że miałaby ona sens, gdyby PPL przekraczały permanentnie swoją przepustowość.

- Do spiętrzeń operacji na płycie Portu Lotniczego Warszawa im. Fryderyka Chopina dochodzi tylko w wybranych porach dnia i są one rozładowywane. (...) Przyczyną spiętrzeń w znacznej mierze jest kumulacja rejsów atlantyckich - wyjaśnił Artur Burak.

Od początku listopada 2006 r., na podstawie decyzji prezesa ULC, Okęcie jest lotniskiem o statusie portu niekoordynowanego (I poziom). Oznacza to, że przewoźnik planujący wykonywać tu swoje rejsy nie ma obowiązku uzgadniania czasów startów i lądowań. Linie lotnicze mogą wykonywać operacje tylko zgodnie ze swoim rozkładem.

- W ocenie PPL brak koordynacji jest istotnym udogodnieniem dla linii lotniczych, w tym również dla PLL LOT. Dzięki takiemu statusowi lotniska narodowy przewoźnik ustala samodzielnie harmonogram rejsów i może go z dużą swobodą modyfikować - podkreślił rzecznik.

Gdyby koordynator został wprowadzony, do jego zadań należałoby przyznawanie liniom lotniczym tzw. slotów (okienko czasowe startu lub lądowania samolotu na danym lotnisku). Powołanie koordynatora oznaczałoby wprowadzenie w Warszawie trzeciego poziomu koordynacji rozkładu lotów.

Wcześniej port lotniczy w Warszawie objęty był drugim poziomem działań koordynacyjnych, czyli organizacją rozkładów lotów. Przewoźnicy wspólnie z organizatorem rozkładów lotów ustalali czas startów i lądowań.

Zdaniem rzecznika, jednym z efektów wprowadzenia koordynacji może być zwiększenie opóźnień lub konieczność odwoływania niektórych rejsów z powodu braku dostępnego czasu na wykonanie czynności lotniczych.

Z danych PPL wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat najważniejszymi przyczynami opóźnień rejsów były: opóźniony przylot z poprzedniego odcinka lotu (ok. 30 proc.), przepustowość (ok. 11 proc.), ograniczenia wynikające z pojemności przestrzeni powietrznej (ok. 9 proc.) oraz wprowadzenie koniecznych środków bezpieczeństwa (7 proc.).
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP