XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PR: czekamy na ostateczny projekt restrukturyzacji

PR: czekamy na ostateczny projekt restrukturyzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przewozy Regionalne czekają na ostateczny kształt powstającej koncepcji ich restrukturyzacji; dotąd władze spółki nie zostały włączone do prac - poinformował PAP p.o. prezesa, członek zarządu i dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych Przewozów Paweł Stefański.

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Stefański powiedział PAP, że przekazany ministerstwu transportu, opracowany w zespole pod kierownictwem marszałka woj. zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza projekt dalszych przekształceń spółki jest na razie, zgodnie z oceną resortu, materiałem do dalszej dyskusji.

"Dotychczas nie byliśmy włączeni do prac nad tym programem. () Rozmawiałem z przedstawicielami ministerstwa i wyrażałem gotowość takiej współpracy, aby wypracowany program był przede wszystkim korzystny dla pasażera" - podkreślił w środę Stefański.

"Kierujemy się tym, aby w wyniku przeobrażeń strukturalnych, które czekają naszą firmę, nie ucierpiał przede wszystkim pasażer, a także nasi pracownicy" - zadeklarował.

Jak przypomniał, spółka wdraża od dłuższego czasu program restrukturyzacyjny, zmierzający do poprawy efektywności, a tym samym - zwiększenia konkurencyjności. Dzięki już podjętym działaniom Przewozy zmniejszają stratę i poprawiają wyniki finansowe. Firma zawarła też ugodę z PKP PLK dotyczącą spłaty zadłużenia, co docenił m.in. Urząd Transportu Kolejowego.

Stefański uzależnił od dalszego kształtu i formy funkcjonowania Przewozów Regionalnych możliwość m.in. realizacji projektów taborowych przygotowanych pod kątem nowych środków unijnych. Chodzi o projekty modernizacji 44 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizacji 6 lokomotyw oraz 57 wagonów.

"Jakie będą ich dalsze losy, będzie to w dużej mierze zależne od decyzji marszałków, co do dalszego kształtu firmy" - zaznaczył. Podobnie odpowiedział na pytanie o wizję ewentualnego podziału zadłużenia firmy między marszałków. "Wszystko będzie wynikało z planu opracowanego przez panów marszałków, mam nadzieję przy naszej współpracy" - wskazał.

O przedłożenie projektu planów restrukturyzacji Przewozów Regionalnych ministerstwo transportu wystąpiło do marszałków województw ponad miesiąc temu. Przed tygodniem odpowiadający w resorcie za sprawy kolei wiceminister Andrzej Massel przekazał, że ministerstwo otrzymało taki plan i że zakłada on podział Przewozów Regionalnych.

Massel przed tygodniem mówił, że resort będzie rozmawiał z marszałkami o koncepcjach przyszłości PR; zastrzegł też, że koncepcję podziału firmy traktuje jako wstępną propozycję. Ostateczna koncepcja przyszłości spółki powinna być gotowa jeszcze w pierwszym półroczu, a cały proces restrukturyzacji ma zakończyć się do końca przyszłego roku.

W środę wiceminister pytany o tę sprawę powiedział PAP, że marszałkowie pracują obecnie nad uszczegółowieniem przedstawionej koncepcji. "Monitorujemy ten proces i rozmawiamy, nie chciałbym jednak wyręczać właścicieli" - zastrzegł.

Na początku kwietnia o konieczności restrukturyzacji spółki mówił minister transportu Sławomir Nowak. "Ta firma musi być zrestrukturyzowana, ona w takim kształcie po prostu nie przetrwa dłużej na rynku" - mówił wówczas Nowak. Zadeklarował też, że jest gotów pomóc marszałkom w restrukturyzowaniu spółki.

W kwietniu odwołana została przez radę nadzorczą prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska. Rada powołała na to stanowisko Roberta Nowakowskiego, który swoje obowiązki miał pełnić od 2 maja. Jednak do tej pory to członek zarządu i dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych Paweł Stefański jest p.o. prezesa.

Przewozy Regionalne to największy polski kolejowy przewoźnik pasażerski - uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów. Zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, w zeszłym roku Przewozy Regionalne odnotowały ok. 46 mln zł straty, przy przychodach około 1,9 mld zł.

Choć wynik finansowy spółki się poprawia, firma musi spłacać wielomilionowe długi. W tym roku spółka zawarła ugodę ze swoim największym wierzycielem, czyli PKP PLK i do 1 lipca 2017 r. ma spłacić jej 384 mln zł długu. Ugoda jest zabezpieczona na majątku spółki - jeżeli PKP PLK nie będą otrzymywać kolejnych wpłat, to mogą go zająć.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PR: czekamy na ostateczny projekt restrukturyzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!