Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezentacja pociągu regionalnego dla Mazowieckiego i Śląskiego

Autor: PAP
30-08-2007 16:20
Prezentacja pociągu regionalnego dla Mazowieckiego i Śląskiego

Pociąg typu FLIRT/TILO dla obsługi uchu regionalnego, którego 14 egzemplarzy pokrewnego typu FLIRT zamówiły w zeszłym roku samorządy województw mazowieckiego i śląskiego, zaprezentowano w Katowicach.

Wyprodukowane w Polsce pociągi zaczną wozić pasażerów w czerwcu 2008 r. To pociąg nowy, a jednocześnie już sprawdzony. Choć jego debiut miał miejsce w 2002 r., został zamówiony w 335 egzemplarzach, z których 89 jeździ m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, we Włoszech i na Węgrzech- podkreślił w Katowicach przedstawiciel producenta - szwajcarskiej firmy Stadler - Stanisław Skalski.
Nazwa pociągu FLIRT jest niemieckim skrótem oznaczenia "Lekki, Innowacyjny, Regionalny Pociąg Motorowy". To nowoczesny odpowiednik jeżdżących po polskich torach tzw. Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT). Każdy czteroczłonowy skład ma 74 m i może pomieścić ok. 500 pasażerów, z czego ok. 200 na miejscach siedzących.

Do zakupu nowych pociągów dla ruchu regionalnego, zarządy woj. śląskiego i mazowieckiego przymierzały się od 2004 r. Wtedy postanowiono, że pociągi zostaną kupione wspólnie - dla obniżenia ceny. Wypracowana między samorządami umowa zakłada, że z 14 zamówionych w zeszłym roku pociągów, 10 trafi do woj. mazowieckiego, a 4 - do śląskiego.

Ostatnie, nowe jednostki dla woj. śląskiego zakupiono ponad 20 lat temu. Prócz 4 kupionych teraz, za ok. 90 mln zł, w budżecie regionu zabezpieczyliśmy już 160 mln zł na kolejne. To zakupy na długo; te pociągi będą jeździły ponad 40 lat- powiedział członek zarządu woj. śląskiego Jarosław Kołodziejczyk. Jak dodał, aby zakupy nowego taboru miały sens, muszą być poparte prowadzonymi przez kolej remontami zniszczonych torów, które teraz w wielu miejscach - również na głównych liniach - wymuszają ograniczenia prędkości nawet do 15 km/h. Kołodziejczyk podkreślił, że do 2013 r. na ten cel w woj. śląskim kolej ma przeznaczyć ok. 4,5 mld zł.

Nowe pociągi będą kierowane na linie, którymi podróżuje najwięcej pasażerów - między Gliwicami i Częstochową oraz Bielskiem-Białą i Katowicami. Przedstawiciele władz regionu zapowiadają starania o pieniądze na kolejne, nowe składy. W Śląskim działa w sumie ponad 500 połączeń, obsługiwanych m.in. przez ok. 180 starych składów EZT.

Pociągi FLIRT/TILO mają m.in. po osiem rozsuwanych wejść z każdej strony, otwarty przedział pasażerski z 90-proc. udziałem niskiej podłogi, klimatyzację. Na odpowiednim torowisku mogą osiągać prędkość 160 km na godzinę.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 346 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP