Prezes Portu Lotniczego Łódź: mamy wyjątkowe położenie w Europie Środkowej

Prezes Portu Lotniczego Łódź: mamy wyjątkowe położenie w Europie Środkowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Strategicznie Łódź i łódzki port lotniczy mają wyjątkowe w Europie Środkowej położenie. Lokalizacja w obrębie autostrad i dróg ekspresowych oraz w pobliżu ogromnego centrum logistycznego w Strykowie predestynuje nasze lotnisko do zajęcia istotnego miejsca w przewozach cargo - mówi prezes zarządu Portu Lotniczego Łódź, prezes Polskiego Klubu Lotniczego Tomasz Szymczak w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl.

Od kwietnia tego roku jest Pan prezesem łódzkiego lotniska. Jak ocenia Pan jego obecną sytuację i wyniki?

- Łódzki Port Lotniczy boryka się z problemem bliskości Warszawy. Jest to klasyczne wyzwanie, przed którymi stoją lotniska znajdujące się blisko aglomeracji stołecznych, które z przyczyn poza lotniczych są dobrze połączone z resztą kraju. W ostatnim czasie zamknięto kilka destynacji w tym np. Edynburg i Oslo, co pogłębiło problemy finansowe lotniska. W ostatnich miesiącach przeciwko nam działały też inne ograniczenia jak np. likwidacja niektórych tradycyjnych kierunków charterowych jak Turcja, Egipt czy Tunezja.

Mamy też pewne nad-zatrudnienie w stosunku to innych portów regionalnych w Polsce. Po kolei zajmujemy się każdym z tych trudnych wyzwań tak aby następne lata były początkiem wzrostu ilości połączeń i pasażerów na lotnisku Reymonta.

Z pozytywów - port zakończył etap rozbudowy - posiadamy nowy, oddany w 2012 roku terminal pasażerski, wyremontowaną drogę startową o długości 2500 m oraz niedawno zmodernizowaną płytę postojową z 6 stanowiskami kodu C i 2 kodu D, co daje pozytywne podstawy na przyszłość.

A jakie są perspektywy na najbliższe 2-3 lata, czy są realne szanse na pozyskanie nowych przewoźników lub rozwój siatek połączeń tych, którzy już operują?

- W tej chwili z naszego lotniska operuje dwóch regularnych przewoźników.

Adria Airways, członek Star Alliance latający zbazowanym w Łodzi Bombardierem 700, który oferuje połączenia 2 razy dziennie do Monachium, 4 razy w tygodniu do Amsterdamu i 3 razy w tygodniu do Paryża. Drugim przewoźnikiem jest Ryanair latający 6 razy w tygodniu do Londynu Stansted, 2 razy w tygodniu do Dublina oraz 2 razy w tygodniu do East Midlands.

Rozmawiamy z tymi oraz innymi przewoźnikami o rozwoju siatki połączeń. Zaraz po decyzji o Brexicie, prezes Ryanaira Michael O'Leary poinformował, że żaden z ponad 50 samolotów, które linia otrzyma do końca 2019 roku nie będzie zlokalizowany w Wielkiej Brytanii a w kontynentalnej Europie, co wpisuje się w naszą strategię utworzenia bazy low-cost na naszym lotnisku. Rozmawiamy też intensywnie z touroperatorami o nowych połączeniach wakacyjnych w nadchodzących sezonach.

Jakie główne zadania stawia Pan sobie i kadrze zarządzającej w krótko i średniookresowym horyzoncie czasowym, zarówno w obszarze handlowym, jak i operacyjnym?

- Najważniejsze są dwa czynniki - więcej destynacji pasażerskich obsługiwanych bezpośrednio z Łodzi, co pozwoli na wzrost liczby pasażerów oraz restrukturyzacja struktury organizacyjnej i zatrudnienia co pozwoli na optymalizację kosztów funkcjonowania spółki.

W obszarze operacyjnym w ciągu najbliższych kilku lat I kategoria ILS powinna być dla nas wystarczająca. Planujemy też rozmowy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej dotyczące optymalizacji kosztów usług nawigacyjnych w PL LCJ.

Od roku 2013 bardzo znacząco wzrosły przewozy cargo. Czy widzi Pan możliwości dalszego rozwoju tego segmentu?

- Tak - dziś jesteśmy trzecim w kraju portem lotniczym pod względem przewozów cargo, realizowanych głównie jako RFS. Natomiast strategicznie Łódź i łódzki port lotniczy mają wyjątkowe w Europie Środkowej położenie. Zlokalizowana w obrębie autostrad i dróg ekspresowych oraz w pobliżu ogromnego centrum logistycznego w Strykowie predystynuje nasze lotnisko do zajęcia istotnego miejsca w przewozach cargo. Port posiada na swoim terenie ponad 6 ha pod działalność cargo i magazynową a w najbliższym sąsiedztwie lotniska miasto Łódź posiada także 11 ha terenu pod tego typu zagospodarowanie. Tę pozytywną cechę lotniska dostrzegają także przedstawiciele branży min. klastrów logistycznych zlokalizowanych wokół lotnisk w Luksemburgu i Liège w Belgii.

W najbliższym czasie planujemy rozbudowę naszego magazynu cargo w obecnej lokalizacji, co da w najbliższych latach początek sukcesywnego zagospodarowywania wspomnianych terenów w północnej części lotniska, samodzielnie bądź w formule partnerstwa publiczno – prywatnego.

Spróbujmy spojrzeć w dalszą przyszłość. Czy widzi Pan realny scenariusz, w którym łódzkie lotnisko korzysta z ograniczeń portu Chopina i jego statusu drogiego lotniska oraz z bardzo dobrego systemu transportu naziemnego pomiędzy Łodzią i Południowymi rejonami Warszawy oraz miejscowości satelickich?

- Rozbudowa autostrad działa oczywiście w obie strony - czyni dojazd do naszego lotniska łatwiejszym ale także ułatwia mieszkańcom Łodzi i regionu dojazd np. na lotnisko Chopina. Ale faktem jest, że warszawski port to klasyczny city airport ze wszystkimi (wzrastającymi) ograniczeniami ruchowymi i hałasowymi. Na takich lotniskach w pierwszej kolejności ogranicza się np. operacje nocne czy ruch cargo. Budujemy własne nisze do wykorzystania także w porozumieniu z najbliższymi nam lotniskami, co chcemy stabilnie i bezkonfliktowo realizować w najbliższych latach.

Od niedawna jest Pan prezesem Polskiego Klubu Lotniczego. Jaką rolę, Pana zdaniem, PKL powinien odgrywać w środowisku osób związanych z szeroko-pojętym biznesem lotniczym?

- Myślę, że jako PKL powinniśmy wzmocnić naszą rolę jako liderów opinii w branży bowiem skupiamy wyjątkowe grono: przedstawicieli przewoźników, lotnisk, nauki i przemysłu a więc każdego aspektu naszej branży. Wzorem - na razie może dalekim - są siostrzane kluby w Berlinie, Brukseli czy Waszyngtonie i od nich będziemy czerpać dobre wzorce. Już na wrześniowym spotkaniu chcemy podjąć temat europejskiej strategii w dziedzinie lotnictwa. Planujemy spotkania z istotnymi przedstawicielami środowiska aviation and aerospace z kraju, z Brukseli i innych ważnych ośrodków. Zachęcamy też przedstawicieli naszej branży do wzięcia udziału w pracach Klubu w nowej kadencji.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes Portu Lotniczego Łódź: mamy wyjątkowe położenie w Europie Środkowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!