PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: z tarczą po kryzysowym roku

Autor: Morza i oceany
19-02-2010 11:32

- Obserwujemy oznaki poprawy koniunktury gospodarczej. Liczymy na większe obroty węglem, zwiększenie przeładunków rudy i produktów innych masowych, niewielką zwyżkę w drobnicy - mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Ubiegły rok nie sprzyjał gospodarce. Co przyniósł Zarządowi Portów Szczecin i Świnoujście SA?
– Kryzys gospodarczy objął wiele państw i stał się odczuwalny także w Polsce. Perturbacje przeżywali armatorzy i przemysł stoczniowy. Obniżyły się obroty ładunkowe polskich portów. W porównaniu z rokiem ubiegłym przeładunki na nabrzeżach własnych ZMPSiŚ SA spadły o 19,2 proc. Największe spadki odnotowaliśmy w ładunkach: węgla (o 22,2 proc.), rudy (o 58,1), drewna (o 73,2), drobnicy (o 9,7) i innych masowych (o 20,4 proc.). Wzrosły natomiast przeładunki zbóż o ponad 43 procent, a także ropy i jej przetworów o 25,6 proc. Na nabrzeżach administrowanych przez port spadek wynosił 14,1 proc. W tym jakże trudnym roku wszystkie spółki eksploatacyjne na terenie portu wykazały się dużą odpowiedzialnością, planując i wdrażając programy antykryzysowe, co pozwoliło im przetrwać ubiegły rok bez utraty swoich pozycji. Mimo mniejszej masy ładunkowej, w wymiarze finansowym osiągnęły niewielki, niemalże zerowy zysk, co należy uznać za osiągnięcie i przetrwanie kryzysu w miarę dobrej kondycji. Natomiast ZMPSiŚ osiągnął zysk na poziomie 7 mln zł.

Spadek przeładunków, jak wyraźnie widać, dotknął porty Szczecina i Świnoujścia. Jak zatem rysuje się najbliższa przyszłość?

– Obserwujemy oznaki poprawy koniunktury gospodarczej. Przewidziany na bieżący rok scenariusz zakłada poprawę sytuacji gospodarczej. Na podstawie prognoz i analiz przewidujemy wzrost obrotów do 5 proc. Liczymy na większe obroty węglem, zwiększenie przeładunków rudy i produktów innych masowych, niewielką zwyżkę w drobnicy. Pragnę również zaznaczyć, iż kryzys nie wstrzymał zadań inwestycyjnych, zarówno w spółkach eksploatacyjnych, jak i tych prowadzonych przez ZMPSiŚ SA. W najbliższych latach będziemy realizowali cztery duże unijne zadania inwestycyjne. W bieżącym roku rozpoczynamy modernizację infrastruktury drogowej oraz modernizację infrastruktury kolejowej zarówno w Szczecinie, jak i Świnoujściu. W latach 2011 – 2013 budować będziemy nabrzeże Zbożowe i Niemieckie (północna część półwyspu Ewa) oraz stanowisko nr 1 w Terminalu Promowym w Świnoujściu. Decyzja o rozłożeniu inwestycji w czasie wiąże się z opóźnieniem wprowadzenia do eksploatacji dwóch nowych promów przez PŻM, które miała wybudować Stocznia Szczecińska Nowa. Program rozwojowy ukierunkowany jest na dostosowanie infrastruktury portów w Szczecinie i Świnoujściu do wymagań nowoczesnych systemów transportowych w ciągu lądowo-morskim i podniesienie konkurencyjności naszego zespołu portowego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP