XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Problemy z lądowaniem w Pyrzowicach

Problemy z lądowaniem w Pyrzowicach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od pięciu miesięcy na lotnisku w Pyrzowicach nie działa system ILS pomagający pilotom w precyzyjnym podejściu do lądowania. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie potrafi znaleźć przyczyny zakłóceń sygnału.

Od listopada zeszłego roku ILS nie działa również na lotnisku w Pyrzowicach! System został wyłączony, bo piloci otrzymywali błędne dane na temat ścieżki podchodzenia do lądowania. Wszystko przez zakłócenia sygnału radiowego, z którymi do dziś nie potrafi uporać się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, właściciel ILS-u - informuje katowice "Gazeta Wyborcza".

"Gazeta" dowiedziała się, że co najmniej dwadzieścia razy korzystano już ze specjalnego samolotu, który dokonywał tzw. oblotu, by poznać przyczynę zakłóceń. Na pomoc wezwano też specjalistów z Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz naukowców z Wrocławia. Agencja kazała nawet wyciąć drzewa wokół lotniska i zrobiła "nalot" na pobliską hurtownię, gdzie handlowano chińskimi antenami bez atestu, które mogą powodować zakłócenia. Bez rezultatu.

- Problem w tym, że znajdujące się w Pyrzowicach urządzenie jest już przestarzałe. Ma tylko jeden zakres częstotliwości - tłumaczy Piotr Gawron, rzecznik prasowy PAŻP-u, i dodaje, że w takim przypadku nawet źle zamontowana antena satelitarna na prywatnym domu może zakłócać odczyty. - Przyczyn mogą być naprawdę tysiące - mówi w dzienniku rzecznik.

Zarówno Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, jak i lotnisko zapewniają, że awaria Instrument Landing System nie ma żadnego wpływu na bezpieczeństwo lotów i pasażerów. Zdaniem Piotra Gawrona ILS jest tylko jednym z kilku systemów wspomagających lądowanie, wykorzystywanym głównie przy złej pogodzie. - Na lotnisku takim jak Pyrzowice pilot podejmuje decyzję o lądowaniu, tylko kiedy widzi pas startowy albo znajdujące się na nim światła. Jeżeli ich nie widzi, to nawet przy działającym ILS-ie nie wyląduje - tłumaczy w katowickiej "GW" Gawron.

Dodaje, że każda z linii lotniczych jest na bieżąco poinformowana, że ILS w Pyrzowicach jest zepsuty, bo otrzymują tzw. NOTAM - zawiadomienie zawierające informacje o stanie urządzeń lotniczych, procedur lub niebezpieczeństwach zagrażających lotowi. - Każdy pilot lądujący w Pyrzowicach wie, że ILS nie działa - potwierdza Orzech.

Przekonuje, że na trzy tysiące lądowań od początku tego roku, tylko kilka samolotów trzeba było skierować na inne lotniska z powodu tzw. zwiększonego minimum podejścia, czyli procedur, których z powodu niesprawnego ILS-u nie można było zrealizować.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Problemy z lądowaniem w Pyrzowicach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!