Polski Rynek Transportu Lotnicze przygotował przegląd najważniejszych elementów prognozy finansowo-przewozowej IATA dla transportu lotniczego, tym razem dla roku 2016 wraz z przewidywanym wykonaniem w roku 2015 i wykonaniem w roku 2014.
Prezentuje też, najważniejsze, wybrane, parametry światowego systemu transportu lotniczego.
To najbardziej ogólne, syntetyczne spojrzenie, na rozwój rynku lotniczego, wyniki przewoźników oraz analityczne spojrzenie w najbliższą przyszłość.
Rynek
W zestawieniu tym zwraca uwagę znaczący spadek wydatków na transport lotniczy, przy szybkim wzroście ruchu pasażerskiego. Wzroście powyżej trendu wieloletniego. Dzieje się tak, pomimo ogólnej nienajlepszej globalnej sytuacji ekonomicznej. Ta korzystna sytuacja to efekt ogromnych spadków cen ropy naftowej, który umożliwił liniom lotniczym znacznie agresywniejszą politykę cenową. Wzrost rynku przewozów frachtowej nie jest tak znaczący, gdyż tu kwestie cenowe odgrywają mniejsza rolę, natomiast najistotniejszy parametr to globalny wzrost wymiany handlowej, a ta rośnie dość powoli.Zdaniem IATA to spadające ceny biletów lotniczych dodały kilka punktów procentowych do indeksu wzrostu ruchu mierzonego w RPK.
Dodatkowym, pozytywnym czynnikiem jest wzrost liczby nowych połączeń – przewidywany indeks wzrostu dla 2016 to 2%.
Znaczenie sektora lotniczego
Uwaga: ilość bezpośrednich połączeń lotniczych jest znacznie większa, gdyż wiele miast obsługiwanych jest przez więcej niż jedno lotnisko.Ta tabela pokazuje znaczenie transportu lotniczego dla globalnej gospodarki. Zdecydowanie poprawia się jego dogodność i efektywność – mierzona ilością bezpośrednich połączeń, które od roku 1995 prawie podwoiły się. To zasługa, między innymi, tanich linii. Transport lotniczy staje się coraz bardziej dostępny. Jego koszt dla konsumentów spadł, w porównaniu z rokiem 1994 o ponad połowę. To efekt działań optymalizujących koszty linii lotniczych, pojawienia się nowych modeli biznesowych (tani i ultra-tani przewoźnicy) oraz wykorzystywania coraz ekonomiczniejszych, większych samolotów. Sektor lotniczy ma ogromny wpływ na tworzenie miejsc pracy w powiązanych branżach. Według estymacji IATA w roku 2014 sektor transportu lotniczego i powiązane branże zatrudniały aż 62,7 mln pracowników.
Tańszy znacznie transport lotniczy w ogromnym stopniu przyczynia się do rozwoju turystyki, która staje się dostępna (finansowo) dla coraz większej grupy ludności.
Spadek wartości towarów przewożonych transportem powietrznym spada, ze względu na bardzo znaczne umocnienie się USD.
Rządy
Uwaga: tu chodzi o GVA na poziomie linii lotniczej (GVA - Gross added value - wartość dodana brutto). GVA odnoszona jest do GDP.Tak ogromne kwoty są płacone przez linie lotnicze w postaci podatków od płac i ubezpieczeń społecznych, podatków korporacyjnych i produktowych
Możliwości rozwoju ograniczane są jednak, dość często, przez systemy tradycyjnych, restryktywnych umów międzyrządowych. Wymagania wizowe spowalniają wzrost turystyki światowej. Niektóre regulacje prawne przekładają się na wyższe koszty działania linii lotniczych. Wprowadzane też są wciąż nowe podatki/opłaty od biletów lotniczych.
Inwestorzy
Uwagi:- ROIC - Return on invested capital - (zwrot na zainwestowanym kapitale),
- WACC - Weighted Average Cost of Capital (średni, ważony koszt kapitału),
- EBIT - wynik operacyjny,
- EBITDAR - wynik finansowy przed opodatkowaniem, odsetkami od kredytu, amortyzacją i kosztami restrukturyzacyjnymi.
Zwrot na zainwestowanym kapitale powinien w roku 2015 wynieść 9,3%, a przewidywania dla 2016 są jeszcze lepsze. To będzie oznaczało, że wreszcie branża lotnicza ma wskaźnik ROIC powyżej, i to dość znacznie, średniej ważonej kosztu kapitału.
Trend poprawy swoich wyników finansowych linie lotnicze zawdzięczają zmianom strukturalnym w sektorze, a przede wszystkim konsolidacji oraz działaniom racjonalizującym. Są one konieczne, gdyż od dłuższego czasu średnie wpływy jednostkowe spadają szybciej niż koszty jednostkowe. Oznacza to, że graniczny współczynnik wykorzystania pojemności handlowej rośnie. Pozytywnie oddziałuje też coraz większa koncentracja linii lotniczym na osiąganiu jak najlepszych parametrów finansowych. To efekt rosnącej konkurencji.
Oczywiście ogromną rolę odgrywa tu też drastyczny spadek cen paliwa.
Musimy jednak pamiętać, że naprawdę stabilnie dobra, pod tym względem, jest sytuacja przewoźników w Ameryce Północnej. W innych regionach pozytywne trendy są odczuwalne, bardzo wyraźnie, dopiero od niedawna.
Czytaj dalej Część II:
Półroczny raport IATA o ekonomice transportu lotniczego. Część II
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Prognoza IATA na rok 2016 i wyniki w latach 2014-2015