Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Projekt Blue Skies. Nowa rewolucja na globalnym rynku lotniczym?

Autor: PRTL.pl
13-08-2017 15:33
Projekt Blue Skies. Nowa rewolucja na globalnym rynku lotniczym?
Fot. Fotolia

Grupa AF/KL ogłosiła niedawno swoje plany, którym nadaje rangę wręcz historyczną. „Zrestrukturyzuje” i pogłębi swoje umowy Joint Venture dotyczące rynku północnoatlantyckiego oraz azjatyckiego.

Obie te umowy zostaną wzmocnione poprzez inwestycje kapitałowe. Grupa Air France/KLM kupi 31% akcji, które Grupa Virgin posiada w liniach Virgin Atlantic – za około 220 mln funtów. Równocześnie Delta Airlines oraz chińskie linie China Eastern wejdą w posiadanie, każda z nich, 10% akcji Grupy AF/KLM, poprzez udział w subskrypcji nowych akcji o wartości 751mln EUR.
Szczegóły umów Joint Venture są wyjątkowo mocno strzeżonymi tajemnicami handlowymi uczestników. W tym przypadku dowiadujemy się tylko, że:

  • do nowego JV transatlantyckiego wchodzi Virgin Atlantic, a co zupełnie nie jest zaskoczeniem, nie ma w nim Alitalii. Virgin Atlantic stanie się linią o bardzo ciekawym układzie właścicielskim, gdyż już obecnie 49% akcji ma w niej Delta Airlines. AF/KL będzie miał prawo do takiej samej reprezentacji w Radzie Nadzorczej, jak DL.  Tu warto wspomnieć, że te zmiany staną się możliwe po uzyskaniu zgód rządowym, a kluczowa będzie zgoda USA. Niektórzy obserwatorzy wyrażają wątpliwości, czy decyzja będzie pozytywna, gdyż nowe JV, najprawdopodobniej, to kolejny etap konsolidacji rynku. Zdaniem niżej podpisanego, „przyjazna” wielkiemu biznesowi amerykańskiemu administracja USA uzna interes strategiczny Delty za najważniejszy. Inna kwestia wiąże się z warunkami BREXIT-u. Twardy BREXIT, w odniesieniu do rynku lotniczego, może postawić sens całej transakcji dotyczącej akcji Virgin Atlantic, pod znakiem zapytania. W bardzo ciekawym uzupełniającym materiale przedstawiciel AF/KL wyjaśnił, iż w takiej sytuacji będą mieli prawo odsprzedaży nabytych akcji, po cenie zakupu. Finalizacje tych wszystkich transakcji są oczekiwane w roku przyszłym. Nowa umowa JV mieć będzie aż piętnastoletnią ważność, a Alitalia może mieć nadzieję na dołączenie do niej, jeżeli próby restrukturyzacji zakończa się powodzeniem.
  • nowe JV z China Eastern, będzie miało „pogłębiony charakter’ również w twardych elementach handlowych, takich, jak planowanie siatek połączeń oraz koordynacja polityki cenowej. Ta umowa nie podważa współpracy AF/KL, na zasadzie JV, z inną chińską linią - China Southern. Europejski moloch uznał jednak, że ważniejszym partnerem, o większym potencjale handlowym jest China Eastern, przede wszystkim dlatego, iż jej hub - Szanghaj – rozwija się znacznie  dynamiczniej, i ma większy potencjał, niż hub China Southern - Guangzhou. Istotne znaczenie ma też posiadanie przez China Eastern 3,2% akcji Delty.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP