PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Projekt nowelizacji prawa lotniczego na posiedzeniu rządu

Autor: PAP
16-06-2014 17:31

Cywilne statki powietrzne wykonujące loty dla armii będą mogły korzystać z lotnisk wojskowych - zakłada projekt nowelizacji prawa lotniczego, którym ma się we wtorek zająć rząd.

Projekt założeń do projektu ustawy został przyjęty w maju przez Komitet Stały Rady Ministrów.
Udział polskich sił zbrojnych w operacjach w odległych rejonach świata oraz wypełnianie zobowiązań w ramach NATO i UE wymaga strategicznego transportu powietrznego, tj. na odległość 4 tys. km i więcej - tak potrzebę zmiany przepisów uzasadnia MON, które przygotowało projekt.

Obecne rozwiązania z wykorzystaniem własnego transportu lotniczego i doraźnego wsparcia sojuszników resort uznaje za niezadowalające. Samoloty transportowe polskiego wojska ze względu na zasięg, udźwig i wymiary ładowni pozwalają na przewóz niewielkich grup żołnierzy, lekkiego sprzętu i małych ilości zaopatrzenia. Polska, jako członek umów wielonarodowych, korzysta więc ze strategicznego transportu lotniczego. Należy do programu SAC (Strategic Airlift Capacity), w ramach którego 10 państw NATO i dwa partnerskie wspólnie zakupiły i eksploatują trzy samoloty C-17.

Powszechnie w sojuszu jest też wykorzystanie cywilnych samolotów, które mogą lądować na lotniskach cywilnych. Polska korzysta, (np. przy transporcie wozów bojowych i śmigłowców do i z Afganistanu) z ukraińskich i rosyjskich samolotów An-124 Rusłan, czarterowanych w ramach natowskiego projektu SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) - tymczasowego zaspokojenia zapotrzebowania na transport strategiczny.

Wykorzystanie cywilnych samolotów przez wojsko wiąże się jednak z trudnościami. Polskie przepisy dzielą statki powietrzne na cywilne (wpisane do rejestru Urzędu Lotnictwa Cywilnego) i wojskowe (zarejestrowane w MON), a zgodnie z Prawem lotniczym lot cywilnego samolotu lub śmigłowca może się odbywać wyłącznie na lotnisko wpisane do rejestru lotnisk cywilnych. Co do zasady, lądowanie cywilnego statku powietrznego na lotnisku wojskowym nie jest obecnie możliwe. Ta reguła powoduje wątpliwości przy interpretacji przepisów.

Cywilne transportowce wynajęte na potrzeby armii latają do Warszawy, Krakowa i - najczęściej - Wrocławia, gdzie znajdują się lotniska cywilno-wojskowe. Gdy w 2012 r. konieczny był przewóz sprzętu towarzyszącego F-16 udającym się z poznańskich Krzesin na ćwiczenia do USA, ładunek trzeba było najpierw przewieźć z Poznania do Wrocławia. Nowelizacja ma uwolnić resort od takich kłopotów i dodatkowych kosztów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 525 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP