Rządowy projekt oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne trafił we wtorek do sejmowej podkomisji. Koncepcja ta zakłada zrekompensowanie spółce ponad 2 mld zł strat, jakie poniosła ona w latach 2001-2004, świadcząc usługi publiczne.
Projekt przewiduje, że 1 mld 383 mln zł z kwoty ponad 2 mld zł dotacji dla PKP Przewozy Regionalne zostanie przekazane do końca roku 2008, 477 mln zł do 30 listopada 2009 roku, a 300 mln zł do końca 2011 roku.
Jak podawało w lutym Centrum Informacyjne Rządu, zgodnie z przepisami unijnymi, firmy kolejowe świadczące pasażerskie usługi przewozowe (tzw. usługi publiczne) są uprawnione do otrzymania rekompensaty z tytułu poniesionych strat. Po dokonaniu restrukturyzacji, udziały spółki PKP Przewozy Regionalne zostaną przekazane samorządom.
Źródłem oddłużenia spółki będą środki pochodzące z akcyzy od paliw, przeznaczone m.in. na finansowanie budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej. Z tych środków minister infrastruktury przekaże firmie 2,16 mld zł dotacji, jako rekompensatę strat. Spółka PKP Przewozy Regionalne wykorzysta pieniądze na spłatę zadłużenia wobec innych spółek kolejowych.
Oprócz dotacji projekt zakłada, że Skarb Państwa udzieli też PKP SA 1,86 mld zł pożyczki. Pieniądze zostaną przekazane PKP Polskim Liniom Kolejowym na prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury. Pożyczka będzie spłacona m.in. udziałami spółki PKP Przewozy Regionalne.
Zgodnie z projektem, 1 mld 383 mln zł z tej pożyczki dla PKP SA ma być przekazane do 30 września 2008 roku, a 477 mln zł do końca września 2009 roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Projekt Oddłużenie PKP Przewozy Regionalne trafił do podkomisji