Porty Szczecin - Świnoujście i Kłajpeda będą współpracowały. W podpisanej w piątek w Wilnie umowie w tej sprawie jest mowa m.in. o uruchomieniu połączenia promowego Świnoujście - Kłajpeda.
- Analizy połączenia promowego ze Świnoujścia do Kłajpedy dowodzą, że przeniesienie ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych z dróg na promy mogłoby obniżyć koszty frachtu o blisko połowę.
- Połączenie z Kłajpedą byłoby pierwszym promowym połączeniem ze Świnoujścia na kierunku innym, niż Skandynawia.
- Terminal promowy w Świnoujściu jest największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku. Pełni wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii.
Dokument w obecności premiera Polski Mateusza Morawieckiego oraz premiera Litwy Sauliusa Skvernelisa podpisali prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor generalny portu w Kłajpedzie Arvydas Vaitkus.
Porozumienie zakłada m.in. zacieśnianie współpracy w zakresie rozwoju transportu morskiego. Chodzi o wspólne działania promocyjne, gospodarcze i handlowe ukierunkowane na zwiększenie wymiany handlowej portów. Umowa mówi także o wizytach studyjnych w portach oraz wymianie informacji i doświadczeń handlowych.
Dokument został podpisany podczas odbywającego się w Wilnie spotkania szefów rządów Polski, Estonii, Litwy i Łotwy, poświęconego m.in. kwestiom współpracy na forum Unii Europejskiej i NATO oraz omówieniu rozwoju regionalnej infrastruktury energetycznej i transportowej. Przedstawiciele szczecińskiego portu weszli w skład oficjalnej delegacji rządowej.
Zarząd szczecińskiego portu podkreśla rolę planowanego połączenia promowego ze Świnoujścia do Kłajpedy. Analizy dowodzą, że przeniesienie ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych z dróg na promy mogłoby obniżyć koszty frachtu o blisko połowę.
Połączenie z Kłajpedą byłoby pierwszym promowym połączeniem ze Świnoujścia na kierunku innym, niż Skandynawia - powiedziała w piątek Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Terminal promowy w Świnoujściu jest największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku. Pełni wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii. Pięć stanowisk obsługuje promy pasażersko - samochodowe i samochodowo - kolejowe. Aktualnie terminal oferuje każdego dnia sześć odejść promów do Ystad i pięć do Trelleborga.
Jak informuje Zarząd, port w Kłajpedzie tak, jak porty w Szczecinie i Świnoujściu jest portem uniwersalnym. Roczna wielkość obsługiwanej masy towarowej przekracza w Kłajpedzie 40 mln ton towarów, w tym 12 mln ton ładunków płynnych, 18 mln ton suchych ładunków masowych oraz 13 mln ton drobnicy. Roczne obroty kontenerowe kształtują się na poziomie 450-470 tys. TEU.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.