Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prywatne koleje rosną w siłę

Autor: Rynek Kolejowy
02-01-2008 10:53
Prywatne koleje rosną w siłę

PKP Cargo radzi sobie coraz gorzej na otwartym od roku rynku przewozów towarowych. Firmy prywatne mają już ok. 20 proc. wartego 6 mld zł "tortu". Tymczasem zbliża się liberalizacja przewozów pasażerskich.

Od 1 stycznia 2007 r. przewozami towarów koleją mogą zajmować się firmy zagraniczne - przypomina "Rynek Kolejowy". Problemy z uzyskiwaniem licencji od Urzędu Transportu Kolejowego powodują jednak, że zwykle wybierają one inwestowanie kapitału w spółki polskie.
Największym graczem z większościowym udziałem kapitału zagranicznego jest CTL Logistics. Od listopada 2007 roku 75 proc. udziałów w CTL ma brytyjski fundusz private equity Bridgepoint. CTL posiada ok. 5,5 proc. rynku przewozów towarów, jeśli weźmiemy pod uwagę masę transportu.

Według danych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w III kw. 2007 r. kolejowi przewoźnicy towarowi przewieźli o prawie 6 proc. mniej niż w tym samym okresie 2006 r.

Spadek wynika głównie z postawy lidera rynku, PKP Cargo, który, według miesięcznika "Rynek Kolejowy", w III kw. 2007 r. przewiózł ok. 37 mln ton. Czyli 7,5 proc. mniej niż w tym samym okresie 2006 r. Państwowy przewoźnik traci rynek, jeśli weźmie się pod uwagę także odległości: tutaj spadek jest rzędu 5,5 proc. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że prezes zarządu PKP Cargo, Władysław Szczepkowski, został odwołany.

Tymczasem prywatna konkurencja PKP Cargo rośnie w siłę. Według tych samych danych spółka Lotos Kolej powiększyła swój udział w masie przewozów o 80 proc., PKN Orlen o 45,5 proc. Najgroźniejszy rywal PKP Cargo, CTL Tail, przetransportował o 7,8 proc. więcej.

Jak ocenia sytuację przewoźnik państwowy? - My nie oddajemy rynku, tylko dzielimy się nim. Poza tym jesteśmy ustawowo zobowiązani do obsługiwania tzw. przewozów drobnicowych, które nie są opłacalne dla prywatnego biznesu - mówi rzecznik PKP Cargo Ryszard Wnukowski. Nadmienia, że sytuacja wyglądałaby lepiej, gdyby kopalnie - głównie klient PKP Cargo - zwiększały wydobycie węgla, ale w 2007 r. działo się odwrotnie.

Inwestorzy zagraniczni już zainteresowali się przewozami osób. Od 9 grudnia linię Chojnice - Bydgoszcz obsługuje konsorcjum polsko-brytyjskie PCC Rail i Arrivy. Działalność zaczęło od opóźnień przyjazdów, gdyż m.in. psuł się tabor dzierżawiony od samorządu. - Ich 30 nowych szynobusów wciąż czeka na licencję od UTK - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 159 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP