Prywatnym pociągiem z Bytomia do Gliwic

Prywatnym pociągiem z Bytomia do Gliwic
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Po kilkunastu latach przerwy na trasę Bytom - Gliwice wrócą pociągi! Ale niekoniecznie należące do PKP. W przetargu, który chce ogłosić Urząd Marszałkowski, po raz pierwszy będą mogli startować prywatni przewoźnicy.

Na jednej z popularniejszych kiedyś tras kolejowych, pomiędzy Bytomiem a Gliwicami, pociągi pasażerskie nie jeżdżą już od lat 80. PKP zlikwidowały połączenia, uznając, że pasażerów jest zbyt mało. Do tego doszła też fatalna jakość torów i starych podkładów kolejowych. Pociągi towarowe musiały tu zwalniać do 30 km na godz - przypomina lokalny dodatek "Gazety Wyborczej".

Wiele się jednak zmieniło i trasa pomiędzy Bytomiem a Gliwicami stała się jedną z najbardziej obiecujących na Śląsku. Dostrzegł to Urząd Marszałkowski, który niebawem ogłosi przetarg na obsługę tej linii. Po raz pierwszy będą mogli wystartować w nim prywatni przewoźnicy. Pasażerów miałyby wozić nie duże składy, a niewielkie szynobusy.

- W ostatnich latach wokół tej trasy powstało kilka dużych hipermarketów. Codziennie odwiedza je kilka tysięcy osób, więc ze znalezieniem pasażerów nie powinno być kłopotów - ocenia Jacek Stumpf, dyrektor wydziału transportu Urzędu Marszałkowskiego.

Władze województwa chcą na uruchomienie nowej linii wydać 2 mln zł. Reszta pieniędzy miałaby pochodzić ze sprzedaży biletów.

Znacznie poprawił się też stan torów. - Część trasy jest już odnowiona, a w kolejce czekają następne odcinki. W najbliższym czasie rozpocznie się również budowa dwóch nowych wiaduktów między Zabrzem, Biskupicami a Maciejowem. Nie będzie więc żadnych kłopotów, by wróciły tam pociągi pasażerskie - zapewnia Włodzimierz Leski, rzecznik prasowy Zakładu Linii Kolejowych PKP w Katowicach, firmy, która zarządza torami na Śląsku.

Wśród prywatnych firm najpoważniejszym kandydatem do startu w przetargu jest Kolej Nadwiślańska, firma z Jaworzna, która niedawno zaprezentowała na Śląsku pierwszy prywatny pociąg pasażerski. - Jesteśmy zainteresowani tą linią, ale o konkretach będę mógł mówić dopiero wtedy, gdy poznamy warunki przetargu - mówi Rafał Błaszkiewicz, prezes Kolei Nadwiślańskiej. Firma szuka właśnie w Niemczech trzech szynobusów, które chce kupić albo wydzierżawić. Tylu maszyn potrzeba, by zapewnić sprawną obsługę jednej linii pasażerskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatnym pociągiem z Bytomia do Gliwic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!