Prywatyzacja PKP Intercity w tym roku

Prywatyzacja PKP Intercity w tym roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prywatyzacja PKP Intercity jest przewidywana na koniec 2010 r. - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt. Dodał, że trudna sytuacja na rynku przewozów towarowych wymusi też szybszą restrukturyzację i prywatyzację PKP Cargo.

Engelhardt odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PiS, którzy pytali, czy polscy przewoźnicy kolejowi są przygotowani na otwarcie z początkiem tego roku polskiego rynku przewozów pasażerskich dla zagranicznych firm.

"Rząd w żaden sposób nie wycofał się z planów prywatyzacji spółki PKP Intercity, wręcz przeciwnie, prywatyzacja spółki jest przewidywana na koniec 2010 r." - powiedział wiceminister. Dodał, że w spółce działa doradca, który przygotowuje ją do prywatyzacji. Taki sam doradca działa też w PKP Cargo.

Engelhardt tłumaczył, że PKP Intercity przygotowuje się do konkurowania z zagranicznymi przewoźnikami, m.in. zamawiając 20 nowoczesnych pociągów za 400 mln euro. Jak wyjaśnił, połowa tej kwoty ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Dodał, że trwają rozmowy w Europejskim Banku Inwestycyjnym na temat udzielenia kredytu, który sfinansuje resztę zamówienia.

Powiedział, że rząd zapewnił należącej do samorządów spółce Przewozy Regionalne 7,5 mld zł dofinansowania do inwestycji w tabor do 2020 r., z czego 3,6 mld zł będzie dostępne do 2015 r. "To też jest nasza odpowiedź pod kątem przygotowania się do konkurencji zewnętrznej, jaka ma się pojawić" - dodał.

Tzw. trzeci pakiet kolejowy, czyli zestaw dyrektyw i rozporządzeń unijnych otwiera polski rynek dla przewoźników z innych krajów Unii od 1 stycznia 2010 r. Oznacza to, że zagraniczny przewoźnik będzie mógł obsługiwać trasę np. Berlin-Warszawa; pociągi będą mogły zatrzymywać się na polskich stacjach i zabierać pasażerów dalej.

Wiceminister powiedział, że w Polsce funkcjonują rozwiązania, które chronią nasz rynek przed "nadmierną konkurencją". "Przewoźnik z zagranicy, który chce do Polski wjechać i składa w tej sprawie wniosek, musi się zwrócić do Urzędu Transportu Kolejowego, który rozpatruje, czy ten przewóz ma charakter międzynarodowy, a po drugie, czy nie narusza równowagi ekonomicznej. W takich sytuacjach prezes urzędu może ograniczyć dostęp do infrastruktury kolejowej takiemu przewoźnikowi" - wyjaśnił.

Na razie żaden zagraniczny przewoźnik nie świadczy takich usług w Polsce. O pozwolenie starają się koleje niemieckie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatyzacja PKP Intercity w tym roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!