Przebudowa tras kolejowych z Poznania do Wrocławia, Szczecina i Warszawy ze wsparciem UE

Przebudowa tras kolejowych z Poznania do Wrocławia, Szczecina i Warszawy ze wsparciem UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do 2020 r. potrwają prace modernizacyjne na liniach kolejowych z Poznania w kierunku Szczecina, Wrocławia i Warszawy. Wartość prac szacowana jest na 5,45 mld zł, z czego prawie 4,3 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej.

  • PKP PLK jest największym beneficjentem CEF.
  • Obecnie spółka realizuje w kraju 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras.
  • Dzięki realizowanym inwestycjom, także w Wielkopolsce, podróże będą krótsze i wygodniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.

Inwestycje prowadzone są dzięki dofinansowaniu, które PKP Polskie Linie Kolejowe pozyskało z unijnego programu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF). Jak poinformowano w środę na konferencji prasowej, spółka podpisała umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektów.

Obecnie PKP PLK realizuje w kraju 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Dofinansowanie unijne to 2,63 mld euro. Jak podkreślił w trakcie konferencji Marcin Giedrys z PKP PLK, spółka jest największym beneficjentem CEF. Dodał, że dzięki realizowanym inwestycjom, także w Wielkopolsce, podróże będą krótsze i wygodniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.

W regionie dofinansowanie z CEF dotyczy projektów prowadzonych na 425 km linii.

Prowadzona modernizacja linii kolejowej E59 Poznań - Szczecin, na odcinku Poznań - Wronki, oraz Słonice - Szczecin Dąbie, skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Po modernizacji pociągi pasażerskie na znacznej części trasy pojadą z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe do 100 km/h.

Na ośmiu stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i układy zasilania na stacjach i przystankach. Zmodernizowanych zostanie m.in. kilkanaście wiaduktów.

Trwa przebudowa linii kolejowej E59 Poznań - Wrocław. Realizowane prace na odcinku Czempiń - granica woj. dolnośląskiego to ostatni etapem przystosowania tej trasy do prędkości 160 km/h.

W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów i sieci trakcyjnej, pięć stacji kolejowych oraz wiadukty i przejazdy kolejowo - drogowe. Wybudowane zostaną też cztery nowe wiadukty kolejowe i trzy drogowe, nowe przejścia podziemne i Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.

Do 2020 r. potrwa też modernizacja linii E20 Poznań - Warszawa na odcinku Sochaczew - Swarzędz.

- Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów - na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej, 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo-drogowych, 18 peronów na dziewięciu stacjach i przystankach. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - powiedział w środę Ryszard Magdziak z PKP PLK.

Jak dodał, modernizacja zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Podniesie się komfort podróży pasażerów. Zwiększy się bezpieczeństwo. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych pociągów towarowych. Po modernizacji pociągi będą mogły jeździć na tej trasie z prędkością do 160 km/h.

Wartość całkowita projektu to 463 mln euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przebudowa tras kolejowych z Poznania do Wrocławia, Szczecina i Warszawy ze wsparciem UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!