Lotniska w miastach które organizować będą Euro 2012 przygotowują się do obsługi większej liczby pasażerów. Inwestują w nowe terminale, te już istniejące będą modernizowane.
Od czerwca 2010 roku pasażerowie mają dojechać na Okęcie koleją z centrum Warszawy - w tym terminie ma być oddana stacja kolejowa na Okęciu. Pociąg będzie się zatrzymywał na dwóch dodatkowych stacjach, które mają być oddane do użytku w czerwcu 2008 roku: Aleje Jerozolimskie i Żwirki Wigury.
Do roku 2012 połączenie to zostanie przedłużone do lotniska w Modlinie. Czas przejazdu z centrum na Okęcie to około 20 minut, a przejazd między Modlinem a Okęciem potrwa około godziny.
Na warszawskim lotnisku oddano do użytku Terminal 2. Dzięki nowemu terminalowi z warszawskiego lotniska będzie mogło skorzystać 12 mln pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej niż ze "starego" Terminalu 1.
Terminal 2 oddawano do użytku etapami, najpierw oddano halę przylotów, potem stopniowo uruchamiano halę odlotów. 30 marca uroczyście otwarto część terminalu przeznaczoną dla obsługi pasażerów udających się do krajów objętych porozumieniem z Schengen. Podróżni ci nie muszą przechodzić przez kontrolę paszportową.
Inwestycją związaną z EURO jest też modernizacja gdańskiego lotniska, polegająca na budowie drugiego terminalu pasażerskiego za 38 milionów euro, budowie nowej drogi kołowania i miejsc postojowych dla samolotów - powiedział PAP rzecznik projektu Euro 2012 w Gdańsku Michał Brandt.
Wyjaśnił, że budowa nowego terminalu na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku - Rębiechowie pozwoli zwiększyć liczbę obsługiwanych pasażerów z możliwych 2,5 mln obecnie do 5,5 mln pasażerów rocznie.
Trwa rozbudowa portu lotniczego Poznań-Ławica. Planowana jest m.in. rozbudowa terminalu pasażerskiego. Do 2012 roku potrwa też rozbudowa miejsc postojowych dla samolotów, modernizacja drogi startowej, budowa równoległej drogi kołowania i szybkich ścieżek zejścia z pasa lotniska.
W marcu tego roku zakończona została inwestycja dostosowania terminalu do wymogów z Schengen.
We Wrocławiu niespodziewanie dla samorządowców pojawił się problem z budową nowego, wartego ok. 750 mln zł terminalu lotniczego. - Mamy projekt, mamy pieniądze, ale pojawił się problem związany z własnością terenów, na których miałby stanąć terminal. Teraz prawnicy rozstrzygną, czy lepiej przesunąć terminal, czy wykupić te grunty - powiedział dyrektor departamentu spraw społecznych w urzędu miejskiego we Wrocławiu Michał Janicki.
Plany inwestycyjne Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice do roku 2012 zakładają rozbudowę terminalu pasażerskiego do przepustowości około 9 milionów pasażerów rocznie oraz całkowitą przebudowę układu komunikacyjnego wokół lotniska (obecnie lotnisko to może obsłużyć około 4 mln pasażerów).
Istotnym elementem planu inwestycyjnego jest również rozbudowa lotniska od strony operacyjnej, w tym powiększenie płyty postojowej oraz dobudowanie dróg kołowania dla samolotów. Znaczna część zaplanowanych inwestycji będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Szybko rosnący ruch pasażerski wymaga też całkowitej przebudowy układu komunikacyjnego wokół lotniska, uwzględniającego zarówno transport drogowy, jak i kolejowy.
Poprawa infrastruktury transportowej i komunikacyjnej jest też istotna dla organizacji Euro 2012 na Śląsku. Międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach, gdzie w zeszłym roku oddano do użytku nowy terminal, do 2012 roku chce wydać na dalsze inwestycje ponad 500 mln zł.
Plan zakłada m.in. budowę kolejnego terminalu za 164 mln zł (wkrótce będzie ogłoszony przetarg na projekt), budowę drugiej drogi startowej za 275 mln zł i nowej płyty postojowej za 86 mln zł. W sferze planów jest szybka kolej, łącząca lotnisko z miastami aglomeracji.
Jako lotniska zapasowe na czas Euro 2012 przygotowane będą lotniska w Babimoście (woj. lubuskie) i w Poznaniu-Krzesinach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przed Euro 2012 polskie lotniska inwestują w terminale