Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł lotniczy: innowacje i współpraca

Autor: wnp.pl (off)
03-06-2010 12:20

Przemysł lotniczy to pozornie niszowy fragment naszej gospodarki. W praktyce o jego znaczeniu przesądza oddziaływanie na innowacyjność innych branż, stymulowanie wynalazczości i współpracy przemysłu z nauką, kształcenie specjalistów dla innych sektorów przemysłu.

O znaczeniu przemysłu lotniczego dla gospodarki dyskutowali przedstawiciele firm lotniczych oraz współpracujących z nimi instytucji w czasie panelu "Przemysł lotniczy", który odbył się w ramach II Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
- Branża lotnicza to chyba najbardziej podatna na innowacje branża przemysłowa - zauważył Eugeniusz Wycisło, prezes Górnośląskiej Agencji Przekształceń Przedsiębiorstw SA, zajmującej się m.in. promocją innowacyjności i rozwojem lotnisk lokalnych na Śląsku. GAPP realizuje ze wsparciem funduszy europejskich program aktywizacji pięciu lokalnych lotnisk w regionie, a także organizuje Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego z własną bazą szkoleniową, laboratorium i zapleczem technicznym nastawionym m.in. na wykorzystanie kompozytów lotnictwie.

Ciekawy przykład kooperacji nauki z przemysłem w branży lotniczej przedstawił Tomasz Kośmider, prezes firmy Technology Partners i koordynator konsorcjum firm i placówek naukowych współpracujących przy realizacji projektów z dziedziny technologii materiałowych m.in. dla Airbusa. Według Kośmidra współpraca przemysł-nauka w produkcji dla lotnictwa musi zaczynać się od zera, już na starcie projektu. Decydują o tym m.in. skomplikowane i wieloletnie procesy certyfikacyjne wydłużające czas od pomysłu do wdrożenia.

- Nasze konsorcjum jest tak atrakcyjnym partnerem dla potentatów rynku, bo osiągnęliśmy pewną masę krytyczną pozwalającą nam na kompleksowość działań - od opracowania założeń projektu badawczego po komercjalizację i wykorzystanie przy niej kontaktów zagranicznych - podkreślił Kośmider.

O konieczności współpracy, w pewnych dziedzinach nawet między konkurentami, mówił Paweł Chojnacki, pełnomocnik zarządu WSK PZL Świdnik ds. programów i funduszy europejskich. Świdnik to firma, która w polskim przemyśle lotniczym wydaje najwięcej na badania i rozwój. Nie bez znaczenia jest tu zapewne fakt zainwestowania w polską wytwórnię helikopterów światowego potentata lotniczego, firmy AgustaWestland. Obecnie firma ze Świdnika rozbudowuje zaplecze badawcze w ramach 5-letniego programu zasilanego środkami unijnymi.

- Jesteśmy zaangażowani podprojekt europejskiego programu Clean Sky promującego budżetem rzędu 600 mln euro zielone technologie w lotnictwie - poinformował Chojnacki. - Wyzwania środowiskowe postawione przez lotnictwem, związane z ograniczeniem emisji do atmosfery, zminiejszeniem hałasu, zużycia paliwa oraz tzw. eco-designem to dla nas wielka szansa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP