PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł lotniczy: innowacyjność to my!

Autor: wnp.pl (rs)
17-04-2009 18:41

Nasza administracja musi spojrzeć na przemysł lotniczy inaczej. Szczególnie w przypadku przyznawania grantów za innowacyjność - zgodnie stwierdzili uczestnicy debaty o przemyśle lotniczym, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Wiele sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego prowadzone były pod hasłem "innowacyjność". Jeżeli już o tym debatujemy, to trzeba przypomnieć, że branża lotnicza jest jedną z tych, które tę innowacyjność tworzą - mówił prowadzący dyskusję Krzysztof Krystowski, prezes zarządu Avio Polska Sp. z o.o.
Według Roberta Haligowskiego, dyrektora WSK "PZL-Rzeszów" SA, w Polsce przed branżą lotniczą rozpościerają się dobre perspektywy. Sektor ma długie tradycje, a pierwsze efekty daje już proces restrukturyzacji i prywatyzacji. - Oczywiście, że produkcja 30 procent silnika i bycie poddostawcą nie jest wielkim wyzwaniem. Ale stopniowo można dojść do rozpoznawalności marki. Nikt nam nie pozwoli skonstruować silnika od pierwszej kreski, dopóki nie przekona się, że damy sobie radę z jego poszczególnymi elementami - powiedział Robert Haligowski.

Przedsiębiorcy z branży lotniczej chcieliby większej współpracy z polską nauką. - Polski przemysł posiada duże zaplecze naukowo-badawcze. Szczególnie w przemyśle lotniczym rola uczelni jest ogromna. Niestety niewiele instytucji naukowych dorosło do współpracy z biznesem - powiedział Eugeniusz Wycisło, prezes zarządu Górnośląskiej Agencji Przekształceń Przedsiębiorstw.

Dla Józefa Brzęczka, prezesa zarządu Zakładów Lotniczych Margański & Mysłowski Sp. z o.o. największym problemem - szczególnie małych firm - jest brak wykwalifikowanej kadry. - Dużym firmom łatwiej przyciągnąć odpowiednich ludzi. - powiedział Józef Brzęczek. - Jakość kształcenia zawodowego zmieniła się w przeciągu dekady na gorsze. Przygotowanie zawodowe zostało przerzucone na barki pracodawców.

Brzęczek również podkreślił słabą aktywność instytucji naukowych we współpracy z biznesem. - Uczelnie nie prowadzą w tej chwili np. badań stosowanych - wykonywanych pod konkretne zlecenia. Kiedyś było to lepiej zorganizowane. Na przykład niewielkie problemy techniczne rozwiązywano za pomocą zlecanych prac dyplomowych, magisterskich.

Lekarstwem na kryzys na linii biznes-nauka mogą być, zdaniem uczestników debaty, klastry i platformy przemysłowe. - Nie musimy sobie wyobrażać współpracy firm z branży lotniczej z Platformą Technologiczną Lotnictwa. To my musimy stać się tą platformą - powiedział Krzysztof Krystowski.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 674 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP