Przetarg na śmigłowce dla wojska: dlaczego Airbus wyprzedził innych

Przetarg na śmigłowce dla wojska: dlaczego Airbus wyprzedził innych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Tylko maszyna oferowana przez Airbus Helicopters spełniła wymagania formalne i to ona przechodzi do testów w przetargu na śmigłowce dla wojska - powiedział we wtorek wiceszef MON Czesław Mroczek. Zamiast 70, wojsko kupi 50 maszyn.

Jak powiedział Mroczek, minister obrony przyjął informację Inspektoratu Uzbrojenia o wynikach pierwszego etapu oceny ofert w postępowaniu na śmigłowce. Do etapu testów przeszedł śmigłowiec H225M oferowany przez Airbus Helicopters, "co oznacza, że w praktyce ta firma wygra postępowanie; wydaje się mało prawdopodobne, by śmigłowiec nie przeszedł testów" - zaznaczył Mroczek.

Jak dodał wiceminister, dwie pozostałe oferty nie spełniły wszystkich wymagań formalnych: śmigłowiec Sikorsky S-70i Black Hawk był oferowany bez uzbrojenia, w przypadku AW149 o odrzuceniu oferty zdecydował termin dostawy dłuższy o dwa lata od wymaganego.

Ze 105 kryteriów offsetowych AgustaWestland i PZL Świdnik spełniły 41, Black Hawk 50, a wiropłat Airbusa 71.

Zamiast 70 - jak planowano - MON zamierza kupić 50 maszyn, o czym zdecydowała wyższa, niż zakładano, cena. MON zredukowało liczbę śmigłowców transportowych ze względu na pozostające w eksploatacji śmigłowce Mi8/Mi-17 i z powodu przyspieszenia programu śmigłowca bojowego "Kruk".

Zamówienie ma dotyczyć 34 śmigłowców w wersjach specjalistycznych - zwalczania okrętów podwodnych, dla wojsk specjalnych, ratownictwa medycznego - oraz 16 maszyn w odmianie transportowej. Wartość zamówienie to ok. 13 mld zł.

Postępowanie, oprócz nowego sprzętu dla sił zbrojnych, ma przynieść korzyści polskiemu przemysłowi - zaznaczył Mroczek.

Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska rozpisano wiosną 2012, początkowo na 26 śmigłowców. Później rozszerzono go na 70 maszyn wykorzystujących wspólna platformę dla różnych wersji. W przetargu oceniano H225M oferowany przez Airbus Helicopters (wcześniej znany jako Eurocopter EC725 Caracal); Black Hawk amerykańskiej korporacji Sikorsky i jej polskiego zakładu PZL Mielec (dla zastosowań morskich proponowana jest wersja Seahawk) oraz śmigłowiec AW149 proponowany przez PZL Świdnik i jego właściciela - grupę AgustaWestland.

Airbus Helicopters nie ma w Polsce zakładów związanych z produkcją śmigłowców, do grupy Airbus należą natomiast zakłady na warszawskim Okęciu. W razie wygranej w przetargu Airbus zapowiadał uruchomienie linii produkcyjnej w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi, firma deklarowała, że zamówienia będą związane nie tylko z kontraktem na śmigłowce wielozadaniowe dla polskiej armii.

Komentarz Krzysztofa Krystowskiego, prezesa PZL Świdnik

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przetarg na śmigłowce dla wojska: dlaczego Airbus wyprzedził innych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!