PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przetarg na system opłat drogowych. Co Polska chce wybrać?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-06-2017 15:23 |  aktualizacja: 29-06-2017 13:30
Przetarg na system opłat drogowych. Co Polska chce wybrać?
Fot. Shutterstock.com

Od 3 listopada 2018 roku ma zacząć pracę nowy system elektronicznego poboru opłat drogowych od samochodów o masie powyżej 3,5 t DMC. Zastąpi on, a może rozbuduje, obowiązujący obecnie system viaToll. Sprawa ta jest żywotna dla przedsiębiorstw transportowych, bo opłaty drogowe zajmują trzecie miejsce w strukturze wydatków. Niestety, nadal nie są znane przyszłe zasady funkcjonowania systemu i szereg innych danych o nim.

W celu wyboru nowego systemu opłat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzająca nim w imieniu skarbu państwa i Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, w listopadzie ub. roku ogłosiła przetarg. Niestety, nie wszedł on nadal w fazę merytoryczną. Jak zapewniają jednak przedstawiciele Dyrekcji, nie grozi opóźnienie wdrożenia nowego systemu, a wybór oferty ma nastąpić do końca br.

Zapewnienia zapewnieniami a branża transportowa głowi się nad licznymi pytaniami.

Czy stawki opłat w nowym systemie, który stopniowo obejmie odcinki dróg o dwa razy większej długości niż obecnie, będą tańsze, droższe, czy przez pewien czas (jaki?) pozostaną niezmienione?

Czy ten system będzie przyjazny - szczególnie, czy wystarczy montaż w samochodzie jednego urządzenia pokładowego (OBU), aby można było przejechać nie tylko przez całą Europę, ale i całą Polskę. Dziś przecież współistnieją z viaToll trzy systemy poboru opłat, na autostradach koncesjonowanych, wymagające osobnego OBU.

Istotne jest też pytanie, czy system będzie zapewniał dodatkowe usługi dla jego użytkowników, a nie tylko dla administracji publicznej - np. do śledzenia przewozu towarów objętych akcyzą?

I ostatnia, ale może najbardziej istotna kwestia, jaka technologia zostanie wybrana.

Na większość z pytań nie ma jeszcze odpowiedzi. Co więcej, nadal nie ma też ścisłych kryteriów wyboru oferty. GDDKiA - znana wcześniej z bezwzględnej preferencji najtańszej oferty w przetargach budowlanych - wprowadza niejasne kryteria wyboru. Mówi o tym, że nowy system ma być jak najbardziej komfortowy, przyjazny dla użytkowników i elastyczny podczas rozszerzania go na dalsze odcinki, itp.

GDDKiA - działając w imieniu rządu - zdecydowała się na ruch, którego nie brały pod uwagę inne kraje, które mają wdrożone u siebie e-myto. Ani Austriacy, ani Niemcy czy Czesi nie rozważali otwarcia postępowania, w którym nie byłoby określonej technologii poboru opłat. Ba, narzucili oferentom technologię już obowiązującą w tych państwach. Może też mieć takie konsekwencje, że zbudowana kosztem ponad 1,6 mld zł infrastruktura systemu viaToll zostanie jeżeli nie w całości, to w części rozbrojona.

Czy należy się bać takiego przetargu? O tym w dalszej części materiału

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 552 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.