PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przetarg na system opłat drogowych. Co Polska chce wybrać?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-06-2017 15:23 |  aktualizacja: 29-06-2017 13:30
Przetarg na system opłat drogowych. Co Polska chce wybrać?
Fot. Shutterstock.com

Od 3 listopada 2018 roku ma zacząć pracę nowy system elektronicznego poboru opłat drogowych od samochodów o masie powyżej 3,5 t DMC. Zastąpi on, a może rozbuduje, obowiązujący obecnie system viaToll. Sprawa ta jest żywotna dla przedsiębiorstw transportowych, bo opłaty drogowe zajmują trzecie miejsce w strukturze wydatków. Niestety, nadal nie są znane przyszłe zasady funkcjonowania systemu i szereg innych danych o nim.

W celu wyboru nowego systemu opłat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzająca nim w imieniu skarbu państwa i Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, w listopadzie ub. roku ogłosiła przetarg. Niestety, nie wszedł on nadal w fazę merytoryczną. Jak zapewniają jednak przedstawiciele Dyrekcji, nie grozi opóźnienie wdrożenia nowego systemu, a wybór oferty ma nastąpić do końca br.

Zapewnienia zapewnieniami a branża transportowa głowi się nad licznymi pytaniami.

Czy stawki opłat w nowym systemie, który stopniowo obejmie odcinki dróg o dwa razy większej długości niż obecnie, będą tańsze, droższe, czy przez pewien czas (jaki?) pozostaną niezmienione?

Czy ten system będzie przyjazny - szczególnie, czy wystarczy montaż w samochodzie jednego urządzenia pokładowego (OBU), aby można było przejechać nie tylko przez całą Europę, ale i całą Polskę. Dziś przecież współistnieją z viaToll trzy systemy poboru opłat, na autostradach koncesjonowanych, wymagające osobnego OBU.

Istotne jest też pytanie, czy system będzie zapewniał dodatkowe usługi dla jego użytkowników, a nie tylko dla administracji publicznej - np. do śledzenia przewozu towarów objętych akcyzą?

I ostatnia, ale może najbardziej istotna kwestia, jaka technologia zostanie wybrana.

Na większość z pytań nie ma jeszcze odpowiedzi. Co więcej, nadal nie ma też ścisłych kryteriów wyboru oferty. GDDKiA - znana wcześniej z bezwzględnej preferencji najtańszej oferty w przetargach budowlanych - wprowadza niejasne kryteria wyboru. Mówi o tym, że nowy system ma być jak najbardziej komfortowy, przyjazny dla użytkowników i elastyczny podczas rozszerzania go na dalsze odcinki, itp.

GDDKiA - działając w imieniu rządu - zdecydowała się na ruch, którego nie brały pod uwagę inne kraje, które mają wdrożone u siebie e-myto. Ani Austriacy, ani Niemcy czy Czesi nie rozważali otwarcia postępowania, w którym nie byłoby określonej technologii poboru opłat. Ba, narzucili oferentom technologię już obowiązującą w tych państwach. Może też mieć takie konsekwencje, że zbudowana kosztem ponad 1,6 mld zł infrastruktura systemu viaToll zostanie jeżeli nie w całości, to w części rozbrojona.

Czy należy się bać takiego przetargu? O tym w dalszej części materiału

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 768 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 212 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP