Przewoźnicy drogowi: widać próbę rozłamania jedności UE

Przewoźnicy drogowi: widać próbę rozłamania jedności UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Według przewoźników drogowych, obstawanie przez niemieckie związki zawodowe oraz stowarzyszenia przewoźników przy wprowadzeniu płacy minimalnej dla kierowców firm z Europy Środkowej i Wschodniej, przejeżdżających tranzytem przez Niemcy, to próba rozłamania jedności Unii Europejskiej - poinformował w poniedziałek PAP Jan Buczek prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

"Mamy do czynienia z próbą rozłamania jedności Unii Europejskiej, tymczasem te najbogatsze państwa, które wyprowadziły produkcję do biedniejszych państw, które ledwie ponad dziesięć lat wcześniej weszły do UE, nie patrzą za ile i w jakich warunkach ci pracownicy pracują" - powiedział Buczek odnosząc się do treści nowej ekspertyzy, która uzasadnia płacę minimalną dla kierowców i która została wykonana na zlecenie Federacji Niemieckich Związków Zawodowych (DGB) i Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarów (BGL).

"Spodziewaliśmy się tego, że przed wyborami w Niemczech, zaplanowanymi na 24 września, zostanie upolityczniona ta kwestia i że my będziemy przedmiotem rozgrywki pomiędzy zwalczającymi się frakcjami politycznymi w Niemczech" - dodał.

Przypomniał, że polska branża transportowa, która - jego zdaniem - stała się symbolem dobrego polskiego produktu eksportowego, przynosi ogromne korzyści dla budżetu i zagospodarowuje około 1 mln osób zatrudnionych pośrednio i bezpośrednio w transporcie.

"Uważam, że nasza władza, nasz rząd przyjmuje właściwy kurs, nie zgadzając się na wiele rozwiązań narzuconych przez inne państwa. Wierzymy, że będą to bardzo zdecydowane działania" - powiedział Buczek.

Prezes stwierdził, że próba wprowadzenia płacy minimalnej w Niemczech dla kierowców firm, których samochody tylko przejeżdżają tranzytem przez Niemcy, to powód do dużego zaniepokojenia. "Politycy takiego państwa, które stoi na straży praworządności w UE, powinni trochę ochłonąć i pamiętać o tych głównych swobodach europejskich, w których dopuszcza się wszelkiego rodzaju aktywność kapitału jak i przemieszczania osób, czy przemieszczania towarów, a tymczasem blokuje się nam przemieszczenie naszych ofert usługowych" - powiedział.

O nowej ekspertyzie, która uzasadnia płacę minimalną dla kierowców poinformował w poniedziałek dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung".

Przejeżdżając tranzytem przez Niemcy, kierowca "podejmuje działalność (gospodarczą)" w Niemczech, "nawet jeśli stoi w korku ulicznym", co oznacza, że podlega przepisom o płacy minimalnej - twierdzi autor ekspertyzy Peter Mankowski, cytowany przez "FAZ". Jego zdaniem, płaca minimalna obowiązuje wszystkich zatrudnionych w kraju pracowników.

Niemiecki prawnik zaznacza, że płaca minimalna dla kierowców w tranzycie nie stanowi naruszenia unijnej dyrektywy o usługach. Ochrona pracowników uzasadnia - jak pisze - "ograniczone ingerencje" w tę dyrektywę, gdyż nie chodzi w tym przypadku o powody czysto ekonomiczne. Mankowski dodaje, że traktat z Lizbony "wzmocnił socjalny wymiar" i "zrelatywizował prymat wolności wspólnego rynku".

DGB i BGL walczą od dawna o objęcie przepisami o płacy minimalnej także kierowców wschodnioeuropejskich przejeżdżających tranzytem przez Niemcy. Obecnie stawka wynosi 8,84 euro za godzinę. Obowiązujące wyjątki są - ich zdaniem - "dumpingiem" zapewniającym przewoźnikom z Europy Środkowej i Wschodniej niesprawiedliwe korzyści.

"FAZ" wyjaśnia, że przeciwko Niemcom toczy się unijne postępowanie o naruszanie swobody świadczenia usług. Minister pracy i spraw społecznych Andrea Nahles wprowadziła w 2015 roku do czasu rozstrzygnięcia sporu rozwiązanie tymczasowe, polegające na tym, że władze niemieckie odstąpiły na razie od kontroli przestrzegania przepisów o płacy minimalnej u kierowców przejeżdżających tranzytem.

Zdaniem "FAZ" sytuacja może ulec zmianie w toku prac w Komisji Europejskiej nad nową dyrektywą dotyczącą sektora transportowego, która ma sprecyzować przepisy o prawie pracy. Sprawą otwartą pozostaje, czy minister pracy Nahles zdoła pozbyć się przed wyborami do Bundestagu 24 września rozwiązania tymczasowego w sprawie płacy minimalnej - czytamy w "FAZ".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przewoźnicy drogowi: widać próbę rozłamania jedności UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!