XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Przewoźnicy znów zapłacą

Przewoźnicy znów zapłacą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Powstaje projekt nowej opłaty dla firm spedycyjnych. Od 2011 r. mają one płacić za zanieczyszczanie środowiska i hałas wywoływany przez ciężarówki.

4 – 5 eurocentów za kilometr może dodatkowo kosztować po 2011 r. przejazd ciężarówką po europejskich drogach - ostrzega "Rzeczpospolita". Bruksela pracuje nad pomysłem dodatkowej opłaty dla pojazdów powyżej 3,5 t, związanej z zanieczyszczaniem środowiska, hałasem oraz zatorami tworzącym się na drodze.

– Chodzi o to, aby za zanieczyszczenia środowiska płacił zanieczyszczający, a nie podatnik – tłumaczy Antonio Tajani, unijny komisarz ds. transportu. W Unii 73 proc. towarów przewożonych jest ciężarówkami. Jak wyliczają eksperci Komisji Europejskiej, odpowiadają one za 90 proc. tzw. kosztów środowiskowych w sektorze transportu. A te szacowane są rocznie na 100 mld euro.

– Oczywistym jest, że koszty poniesie finalny odbiorca towarów – mówi Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. – Przewoźnik w cenie usługi musi zawrzeć wszelkie koszty. Tymczasem już dzisiaj eksperci wyliczają, że w cenie towaru koszty transportu to średnio ok. 10 proc.Wtórują mu przedstawiciele branży: – To bardzo zły pomysł w sytuacji, gdy przewoźnicy drogowi już obciążeni są kilkudziesięcioma różnymi opłatami – mówi Jerzy Wójtowicz, prezes C. Hartwig Szczecin i wiceprezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. – W tym roku mieliśmy już w Polsce kilka bankructw firm z branży. Kolejne opłaty, zwłaszcza przy tak wysokich cenach paliw, na pewno nie pomogą – uważa.

Tadeusz Wilk nie kryje swoich wątpliwości: – Przecież to ledwie 10 proc. wszystkich pojazdów poruszających się po Europie. Czy inni nie szkodzą środowisku? Niestety, jest taka tendencja w Unii, by wszelkie koszty przerzucać na przewoźników.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kraje członkowskie mogą pobierać opłaty za przejazdy związane jedynie ze zużyciem nawierzchni dróg. Stąd właśnie pomysł umożliwienia (nie byłoby to obligatoryjne) wprowadzania dodatkowych opłat. Byłyby one zróżnicowane m.in. ze względu na normę Euro, jaką spełnia dany silnik, czy hałas, jaki emituje pojazd.

Bruksela przygotowała specjalne formuły matematyczne do wyliczania kosztów, ale też i gotowe tabele z opłatami. Wybór metody pozostawiono państwom. Eksperci PricewaterhouseCoopers wyliczają, że średnia opłata za przejazd 1 km sięgałaby 4 – 5 eurocentów w przypadku auta spełniającego normę Euro 4 i ważącego 40 ton. Ale już przy Euro O ta opłata rośnie do 16 eurocentów. Ogromne różnice są przy przejazdach w godzinach szczytu (do 65 eurocentów za km), poza nimi (20 eurocentów) i gdy droga jest pusta (nawet 0 eurocentów).

Pobór opłat miałby się odbywać wyłącznie w sposób elektroniczny, tak jak dzisiaj ciężarówki płacą za przejazdy np. w Niemczech, Austrii, Czechach, a wkrótce ruszy we Francji, na Węgrzech, Słowacji i w Słowenii. Koszty wprowadzenia systemu ponosić będzie każde państwo oddzielnie. Wpływy mają być przeznaczane wyłącznie na działania związane z ograniczaniem wpływu transportu na środowisko. Przepisy mogą wejść w życie od 2011 r., gdy zatwierdzi je Parlament Europejski oraz rządy państw UE. Ich wprowadzenie nie będzie obligatoryjne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przewoźnicy znów zapłacą

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!