Przychody z dalekobieżnych przewozów pasażerskich koleją na Ukrainie grupy Ukrzaliznycja sięgały w 2013 roku 6,6 mln hrywien, tj. około 820 mln USD.
Te lepsze wyniki finansowe uzyskano przy spadku w ub.r. przewozów pasażerów o 0,9 proc. Był to kolejny rok podobnej tendencji. Także w 2012 r. przewozy pasażerów zmalały (o 2,5 proc.), natomiast przychody wzrosły o 8 proc.
Koszty ruchu pasażerskiego, nadzorowanego przez Ukrzaliznycja, wyniosły w 2013 roku 13,3 mld hrywien (1,66 mld USD), czyli zwiększyły się o 1,5 proc. r/r, a co oznacza, że na działalności operacyjnej poniesiono stratę 6,7 mld hrywien (830 mln USD), o 0,2 proc. wyższą niż w 2012 r.
Taką kwotę zaplanowano do subsydiowania; środki pochodziły z zysków z przewozów towarowych koleją. Jak wynika z tych danych, koszty subsydiowania przewozów dalekobieżnych w ub.r. sięgały blisko 50,4 proc.
Ukrzaliznycja – zarządca infrastruktury kolejowej na Ukrainie (22 tys. km torów) – prowadzi także działalność operatorską. W przypadku przewozów pasażerskich oferuje 61 pociągów międzynarodowych, w tym 56 na liniach do krajów WNP, a 5 do krajów UE. Ukrzaliznycja ma, według własnych danych, 37,5 proc. udział w łącznych przewozach pasażerskich na Ukrainie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przewozy dalekobieżne koleją Ukrainy subsydiowane w ponad połowie