Przewozy morskie wskazują na spowolnienie światowej gospodarki

Przewozy morskie wskazują na spowolnienie światowej gospodarki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bałtycki Indeks Ładunków sypkich (Baltic Dry Index - BDI) nadal malał w minionym tygodniu, przebijając kolejne rekordy niskich poziomów i w piątek miał wartość 317 pkt., tj. był o ponad 46 pkt. proc. niższy niż rok temu.

Jego poziom maleje, z dwoma niewielkimi korektami, od 7 sierpnia 2015 roku, kiedy BDI osiągnął wartość 1200 pkt., wynika z danych agencji Bloomberg.

Tylko w styczniu tego roku – startując z poziomu z 473 pkt. - spadł o prawie 1/3.

Przypomnijmy, że BDI śledzi światowe stawki frachtu transportu morskiego sypkich ładunków, jak: rudy żelaza, cement, zboża, węgiel i nawozy i uważany jest za jeden z ważnych wskaźników wyprzedzających, wskazujących na koniunkturę gospodarczą.

Obecnie na jego spadek ma wpływ zarówno malejący popyt na transport surowców przez Chiny i Brazylię, jaki i utrzymujący się nadmiar podaży pojemności masowców do transportu towarów sypkich.

Na tym poziomie frachtu armatorzy raczej będą starali się zmniejszać flotę czynnych statków, niż godzić się nadal na ponoszenie strat, ocenia przedstawiciel firmy maklerskiej Braemar, cytowany przez agencję Reuters.

BDI jest notowany od 4 stycznia 1985 roku, kiedy to przyjęto dla niego poziom 1000 punktów. Maksimum on osiągnął w grudniu 2013 roku (2330 pkt.).

W minionym tygodniu o ponad 4 pkt. proc. zmalał także wskaźnik prezentujący tendencję w transporcie towarów w kontenerach z Szanghaju (i rejonu portów Dalekiego Wschodu) w umowach spotowych, czyli Shanghai Containerized Freight Index (SCFI). Jego wartość w piątek spadła do 591,51 USD/TEU.

Niemal tradycyjnie, najbardziej spadły stawki przewozów na liniach z Dalekiego Wschodu do portów: Europy Północnej (także DCT Gdańsk) – do 469 USD/TEU (-14 pkt. proc.) i do Morza Śródziemnego – do 488 USD/TEU (-22,5 pkt. proc.).

Ogólnie, spośród 15 stałych połączeń i najbardziej znaczących dla światowego transportu, stawki frachtu w umowach spotowych zmalały w 9 przypadkach, a w pozostałych wzrosły, ale raczej symbolicznie - od 1 dolara za TEU, do 46 USD/FEU (kontener 40. stopowy) w przypadku połączenia Daleki Wschód – porty wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przewozy morskie wskazują na spowolnienie światowej gospodarki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!