PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewozy Regionalne zamkną ten rok stratą 60 mln zł

Autor: PAP
17-09-2013 19:37

Blisko 60 mln zł wyniesie w tym roku strata Przewozów Regionalnych, największego polskiego pasażerskiego przewoźnika kolejowego - poinformował we wtorek senatorów prezes spółki Ryszard Kuć. Wskazał również, że spółka ma problem z terminową spłatą zobowiązań.

Kuć uczestniczył w posiedzeniu senackiej komisji gospodarki narodowej, poświęconemu sytuacji na kolei. Przedstawił szacunki, z których wynika, że strata spółki za 2014 r. urośnie do 151 mln zł.
"Nie jesteśmy w stanie w sposób ciągły wywiązywać się z ugody z PKP PLK" - powiedział prezes. Chodzi o zawartą w marcu ugodę dotyczącą zadłużenia, jakie powstało w latach 2009-2010, gdy samorządowy przewoźnik zalegał z płaceniem za korzystanie z zarządzanej przez PKP PLK sieci kolejowej. Zwiera ona harmonogram spłaty tylko należności głównej, wynikającej z niezapłaconych faktur, bez odsetek. Łącznie chodzi o 384 mln zł. W tym roku Przewozy Regionalne mają zapłacić PKP PLK około 80 mln zł.

Zaleganie z kolejnymi ratami może okazać się dużym problemem dla Przewozów Regionalnych, ponieważ ich wartość została zabezpieczona na majątku spółki - taborze i nieruchomościach. W sytuacji, gdy PKP PLK nie będą otrzymywały kolejnych rat, mogą je zająć.

Kuć ocenił, że problemy z płatnościami spowodowane są tym, że przychody spółki okazały się niższe, niż zarząd planował jeszcze kilka miesięcy temu.

Niepewne są zasady, na jakich Przewozy Regionalne mają wozić pasażerów od przyszłego roku. Z piętnastu województw, w których jeźdzą PR, umowy podpisane są z ośmioma marszałkami. W pięciu województwach rozmowy trwają, a w dwóch - dolnośląskim i małopolskim - nawet się nie zaczęły.

Jeszcze w maju br. pełniący wówczas obowiązki prezesa Przewozów Regionalnych Paweł Stefański mówił PAP, że działalność spółki może się w tym roku zbilansować, co oznaczałoby wynik zbliżony do zera.

Nie wiadomo także, w jakiej formie będą funkcjonować Przewozy Regionalne. Z dotychczasowych deklaracji przedstawicieli ministerstwa transportu i marszałków województw wynikało, że formuła działania spółki może się zmienić od 1 stycznia 2014 r. Oficjalny model przekształcenia przedsiębiorstwa nie został jednak jeszcze wypracowany.

Na wtorkowym posiedzeniu senackiej komisji wiceminister transportu Andrzej Massel ocenił, że spółka z szesnastoma właścicielami nie działa dobrze, dlatego trzeba szukać dla niej innych rozwiązań. Jego zdaniem dobrym pomysłem byłoby podzielenie Przewozów Regionalnych na mniejsze spółki tak, aby właścicielami każdej z nich były maksymalnie 2-3 województwa. Odmówił jednak przedstawienia szczegółów.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce przewoźnik kolejowy; uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów. Wstępne wyniki finansowe wskazują, że w zeszłym roku spółka odnotowała ok. 44 mln zł straty, przy przychodach ok. 1,9 mld zł.

Spółka powstała w wyniku podziału PKP w 2001 r. Przez kilka lat należała do Grupy PKP, po czym w 2008 r. w wyniku usamorządowienia jej udziały przeszły na własność zarządów 16 województw
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 627 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP