PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przewozy towarów koleją nadal jadą w dół

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
01-12-2016 09:20
Przewozy towarów koleją nadal jadą w dół
Fot. Shutterstock

W ciągu dziesięciu miesięcy 2016 roku koleje przewiozły 182,4 mln ton towarów, co oznacza spadek o 2,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku. Praca przewozowa (41,75 mld tnk) spadła w tym okresie o 0,5 proc., a praca eksploatacyjna (61 tys. poc-km) o 1,6 proc.

Spadek wskaźników w październiku b.r. w porównaniu rdr jest najbardziej widoczny w pracy eksploatacyjnej (-3,9 proc.) - stwierdza Urząd Transportu Kolejowego, który opublikował miesięczne statystyki rynku przewozów towarowych.
W przypadku masy (20,6 mln ton) i pracy przewozowej (4,7 mld tkm) spadek wyniósł odpowiednio: 3,2 proc. i 2,2 proc. Był to ósmy w tym roku miesiąc gorszych wyników kolei, z przerwą na wzrost w lutym i sierpniu.

Na podstawie tego trendu można zakładać, że przewoźnicy cargo kolejowego zakończą 2016 rok trzecim z rzędu spadkiem trzech podstawowych wyników. Można też zakładać, że przełoży się to niekorzystnie na ich wyniki finansowe.

Jakie są przyczyny takich niekorzystnych tendencji?

Ogólnie dwie. Po pierwsze, zła struktura ładunków, jakie pozyskują przewoźnicy kolejowi – ok. 80 proc. stanowią węgiel kamienny, kamień (tłuczeń) i piasek oraz rudy żelaza, silnie narażone na zmiany koniunktury gospodarczej.

Po drugie, właśnie gorszym popytem w gospodarce na przewozy tych grup można objaśniać spadek wolumenu, pracy przewozowej i pracy eksploatacyjnej kolejarzy. Przypomnijmy, że – jak informuje GUS – przewozy drogowe ustawicznie rosną.

Pamiętajmy przecież, że np. obroty handlu zagranicznego nadal notują niezłą dynamikę, a PKB kraju także rośnie.

Nasze wskazania przyczyn złej sytuacji na kolei towarowej potwierdzają informacje PKP Cargo.

Przyczynami mniejszych przewozów krajowych w październiku br. w porównaniu rdr były:  słabsza dynamika m.in. na rynkach węgla kamiennego, rud i pirytów, kamienia i metali, poinformował zarząd tej grupy.

Mniejsze przewozy węgla były konsekwencją m.in. spadku importu ze Wschodu i eksportu przez porty morskie.

Zmniejszone przewozy rud i pirytów były efektem mniejszego importu przez porty morskie do hut na południu kraju, w związku z mniejszą produkcją stali.

Niższy wolumen przewozów kamienia wynikał z niskiego stopnia realizacji inwestycji drogowych oraz kolejowych, natomiast zmniejszone przewozy metali - to rezultat spadku ich eksportu przez porty morskie oraz do krajów Europy Zachodnie, komunikuje PKP Cargo.

Pozytywne informacje?

W przypadku największego operatora w Polsce, w październiku wzrosły – w porównaniu z wrześniem br. - przewozy w kilku grupach towarowych, m.in. węgla kamiennego (efekt większego zapotrzebowania elektrowni przed sezonem grzewczym), kontenerów (wzrost przewozów z/do portów morskich ze sprzętem AGD oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód, w tym rozwój przewozów z/do Chin), metali i wyrobów (wzrost przewozów w eksporcie), ropy i przetworów, innych artykułów chemicznych, nawozów (wzrost przewozów w eksporcie przez porty) oraz drewna (wzrost importu z Białorusi).
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP