PTKiGK chce wozić szynobusami

PTKiGK chce wozić szynobusami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem z Rybnika jest zainteresowane transportem zbiorowym w regionie, wykorzystując istniejące już linie kolejowe pod szynobusy. Ale zarząd Związku Subregionu Zachodniego postanowił, by temat najpierw przedyskutowali gospodarze poszczególnych gmin.



Niedawno w Urzędzie Stanu Cywilnego w Wodzisławiu Śląskim rozmawiali na ten temat gospodarze wodzisławskich gmin - informują "Nowiny Rybnickie".

Koncepcje organizacji przewozu osób szynobusami w regionie przedstawił Piotr Macioszek, dyrektor ds. przewozów Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Rybniku. To pierwszy w kraju prywatny przewoźnik, który wykorzystuje przemysłową sieć kolejową do przewozu osób. Główna propozycja to utworzenie linii szynobusowej na trasie z Jejkowic, przez Rybnik, Boguszowice i Jastrzębie Zdrój do Pawłowic.

Największą wadą takiego rozwiązania jest jednak dość długi, bo trwający około 1 godziny i 20 minut, czas przejazdu. Zbyt długa podróż nie wróży także sukcesu linii szynobusowej na trasie z Rybnika do Raciborza, przez Sumine i Rydułtowy.– Najbardziej realne jest uruchomienie szynobusu z Wodzisławia do Rybnika. Po modernizacji sieci kolejowej czas przejazdu zająłby nie więcej jak pół godziny, czyli porównywalnie do linii autobusowej E-3 – ocenia Macioszek.

Mało prawdopodobne jest z kolei uruchomienie szynobusu na trasie z Wodzisławia do Jastrzębia. Bo to rozwiązanie bardzo kosztowne, z uwagi na brak wiaduktu kolejowego nad budowana autostrada A1.Arkadiusz Łuszczak, naczelnik wydziału komunikacji i transportu w wodzisławskim starostwie, uważa, że w dobie rozwijającej sie komunikacji samochodowej transport kolejowy jest koniecznością. Ale niestety wciąż jest to zbyt drogi interes: – Modernizacja i budowa nowych linii kolejowych to potężne koszty. Wiele trzeba też wydać na zakup i utrzymanie szynobusów.

Dlatego wciąż najbardziej opłacalny jest jednak transport drogowy. Jest jednak dobrej myśli co do uruchomienia linii szynobusowej na trasie Wodzisław – Rybnik. – Istniejące w regionie linie kolejowe pozostawiają wiele do życzenia. Kiepsko sprawdza się tu tradycyjny transport pociągami, a co dopiero szynobusami.

Natomiast linia Wodzisław – Rybnik jest w dobrym stanie i przy niewielkich nakładach finansowych można by tu uruchomić szynobus – twierdzi Arkadiusz Łuszczak.Spotkanie nie przyniosło konkretnych decyzji. Gminy mają przygotować zbiorczą informację uwzględniającą problemy transportu zbiorowego na ich terenie wraz z propozycjami ich rozwiązania. Materiał ten będzie podstawą do przygotowania strategii rozwiązania komunikacji zbiorczej na terenie całego subregionu zachodniego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PTKiGK chce wozić szynobusami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!