Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem z Rybnika jest zainteresowane transportem zbiorowym w regionie, wykorzystując istniejące już linie kolejowe pod szynobusy. Ale zarząd Związku Subregionu Zachodniego postanowił, by temat najpierw przedyskutowali gospodarze poszczególnych gmin.
Niedawno w Urzędzie Stanu Cywilnego w Wodzisławiu Śląskim rozmawiali na ten temat gospodarze wodzisławskich gmin - informują "Nowiny Rybnickie".
Koncepcje organizacji przewozu osób szynobusami w regionie przedstawił Piotr Macioszek, dyrektor ds. przewozów Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Rybniku. To pierwszy w kraju prywatny przewoźnik, który wykorzystuje przemysłową sieć kolejową do przewozu osób. Główna propozycja to utworzenie linii szynobusowej na trasie z Jejkowic, przez Rybnik, Boguszowice i Jastrzębie Zdrój do Pawłowic.
Największą wadą takiego rozwiązania jest jednak dość długi, bo trwający około 1 godziny i 20 minut, czas przejazdu. Zbyt długa podróż nie wróży także sukcesu linii szynobusowej na trasie z Rybnika do Raciborza, przez Sumine i Rydułtowy.– Najbardziej realne jest uruchomienie szynobusu z Wodzisławia do Rybnika. Po modernizacji sieci kolejowej czas przejazdu zająłby nie więcej jak pół godziny, czyli porównywalnie do linii autobusowej E-3 – ocenia Macioszek.
Mało prawdopodobne jest z kolei uruchomienie szynobusu na trasie z Wodzisławia do Jastrzębia. Bo to rozwiązanie bardzo kosztowne, z uwagi na brak wiaduktu kolejowego nad budowana autostrada A1.Arkadiusz Łuszczak, naczelnik wydziału komunikacji i transportu w wodzisławskim starostwie, uważa, że w dobie rozwijającej sie komunikacji samochodowej transport kolejowy jest koniecznością. Ale niestety wciąż jest to zbyt drogi interes: – Modernizacja i budowa nowych linii kolejowych to potężne koszty. Wiele trzeba też wydać na zakup i utrzymanie szynobusów.
Dlatego wciąż najbardziej opłacalny jest jednak transport drogowy. Jest jednak dobrej myśli co do uruchomienia linii szynobusowej na trasie Wodzisław – Rybnik. – Istniejące w regionie linie kolejowe pozostawiają wiele do życzenia. Kiepsko sprawdza się tu tradycyjny transport pociągami, a co dopiero szynobusami.
Natomiast linia Wodzisław – Rybnik jest w dobrym stanie i przy niewielkich nakładach finansowych można by tu uruchomić szynobus – twierdzi Arkadiusz Łuszczak.Spotkanie nie przyniosło konkretnych decyzji. Gminy mają przygotować zbiorczą informację uwzględniającą problemy transportu zbiorowego na ich terenie wraz z propozycjami ich rozwiązania. Materiał ten będzie podstawą do przygotowania strategii rozwiązania komunikacji zbiorczej na terenie całego subregionu zachodniego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PTKiGK chce wozić szynobusami