PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PwC: inwestor strategiczny koniecznością dla LOT

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-02-2016 13:42
PwC: inwestor strategiczny koniecznością dla LOT
Fot. PTWP

W ostatnich dwóch latach pasażerskie linie lotnicze na świecie poprawiły swoje wyniki finansowe, notując też dwukrotnie większe tempo przewozów niż średnie PKB. To powinno zachęcać - obok planowanego przez zarządy przeznaczenia części zysków na wypłatę dywidend - do pozyskiwania przez branżę nowych inwestorów. To także dobry okres na rozstrzygnięcie losów LOT, szczególnie podjęcie decyzji o ewentualnym wyborze inwestora dla polskiego przewoźnika.

Bez dalszych, dużych inwestycji - m.in. na zakup nowych samolotów oraz wdrożenie procesów IT - LOT straci szansę nawiązania walki konkurencyjnej w liniami regionalnymi.

To niektóre wnioski z analizy zaprezentowanej przez firmę doradczą PwC i dyskusji, jaka jej towarzyszyła.

Tendencje światowe

Zdecydowanie poprawiła się rentowność operacyjna linii, która wynosiła w ub. roku wynosiła średnio na świecie 7,7 proc., a w Europie od 8 proc. (British Airways) do 2-3 proc. (np. LOT, Lufthansa, Air France-KLM). Jeszcze w 2012 roku niektóre z nich miały ujemną rentowność (np. LOT - 4 proc., Air France - 4 proc.).

Ta zmiana jest wypadkową trzech czynników.

Po pierwsze, od 2014 roku staniały ceny paliwa, w ub. r. - zdecydowanie.

Po drugie, rosła liczba pasażerów, w 2015 r. na świecie średnio o 6,6 proc. rdr, w tym roku prognozowany jest 6,7-proc. wzrost.

Po trzecie, choć nadal w wielu krajach tanie linie lotnicze zdobywają większą liczbę pasażerów, to także tradycyjni przewoźnicy zaczęli kopiować ich model biznesowy, obniżając koszty działalności. Chodzi m.in. o większą automatyzację i elektronizację procesów zakupu, odpraw, wymiany informacji, jak i odchodzenie od wieloletnich strategii restrukturyzacji, na rzecz restrukturyzacji realizowanych w sposób ciągły.

Nawiasem, najbardziej rentowni są nadal właśnie przewoźnicy „low coste” i np. Ryanair zanotował w ub.r. 18 proc. rentowność operacyjną, easy Jet - 15 proc., WizzAir - 14 proc.

Tendencje w Polsce

W te globalne tendencje pozytywnie wpisuje się polski rynek powietrznego transportu pasażerskiego.

W 2015 r. z polskich lotnisk skorzystało około 30,5 mln pasażerów, w 2016 ma ich być o 10 proc. więcej, czyli ponad 33 mln.

Eksperci PwC oceniają, że potencjał wzrostu lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce wciąż jest bardzo wysoki. Np. wskaźnik liczby pasażerów lotniczych w stosunku do liczby mieszkańców jest u nas relatywnie niski i wynosi 0,8 proc. (mniej niż 1 Polak leciał raz w roku samolotem), podczas gdy np. w Niemczech wynosi 2.6, w Holandii - 3,6.

- Dziesięcioprocentowy wzrost liczby pasażerów w Polsce w tym roku to szacunek optymistyczny, ale realny, biorąc pod uwagę ambitne plany zarówno niskokosztowych, jak i tradycyjnych przewoźników - powiedział Michał Szyk, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC. - Przełoży się to na dalszy rozwój większości portów regionalnych oraz stabilny wzrost lotniska Chopina, które w tym roku ma szansę obsłużyć ok. 12 mln pasażerów.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


61 726 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 234 735 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 708 744 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP