XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PŻB negocjuje z bankami finansowanie budowy promu

PŻB negocjuje z bankami finansowanie budowy promu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska Żegluga Bałtycka dopina finansowanie budowy pierwszego promu w ramach Programu Batory. - To kwestia miesięcy i to kilku, a nie kilkunastu - mówi prezes PŻB Piotr Redmerski. Budowa powinna ruszyć na przełomie roku.

PŻB chce zbudować duży prom typu ro-pax, napędzany gazem. 
  • Armator prowadzi rozmowy z bankami na temat finansowania projektu. Konieczne może być przeprowadzenie audytu stoczni i analiz rynku.
  • Prace związane z budową promu mogą ruszyć na przełomie roku.
Będzie to element Programu Batory, który ma zaktywizować polski przemysł stoczniowy.

Stępkę pod nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) położono w szczecińskiej stoczni Gryfia pod koniec czerwca.

Budowa promów pasażersko-samochodowych typu ro-pax jest jedną z części Programu Batory, który - jako element Planu Odpowiedzialnego Rozwoju - ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego.

Prezes PŻB Piotr Redmerski  pytany o to, czy jest już zapewnione finansowanie budowy promu powiedział, że "to już jest kwestia miesięcy i to kilku, a nie kilkunastu (…) to jest komercyjne przedsięwzięcie, tutaj nie ma żadnej pomocy publicznej, żadnego finansowania". Powiedział, że banki, z którymi prowadzone są rozmowy oczekują m.in. przeprowadzonego audytu stoczni i analiz rynku.

Redmerski ocenił, że prace związane z budową promu mogą ruszyć na przełomie roku.

- Na przełomie roku będziemy mogli tę stępkę, która leży i czeka na ukończenie projektu technicznego, ruszyć dalej- mówił. - Wtedy to będzie już zadanie dla stoczni - dodał. Zapewnił, że "istnieje już projekt kontraktowy, projekt techniczny jest opracowywany".

Duży prom na gaz


Podkreślił, że PŻB "jest inicjatorem zamawiania pierwszego promu". Podkreślił, że "zdaje sobie sprawę, że pierwszy prom nie może być ostatnim, bo to byłoby najgorsze rozwiązanie, jakie możemy sobie wyobrazić".

- Musi to być prom na gaz, bo ekonomia i ekologia tego wymagają, musi to być prom z nowoczesnymi napędami i musi to być prom duży - tłumaczył.

Uczestnicząca w debacie na temat Programu Batory Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, Katarzyna Krzywda zapewniła, że w zakresie budowy promu "Projekt Batory jest projektem komercyjnym".

- Projekt odpowiada na potrzeby rynku, bo rynek przewozów promowych w tej chwili najlepiej się rozwija i ma najlepsze perspektywy rozwoju - argumentowała. - Dlatego, taki pierwszy, sztandarowy projekt jeśli chodzi o aktywizację, budowę w polskich stoczniach to jest właśnie budowa promu, a nie jakiegoś innego statku - dodała.

Oceniła, że "jest to też zgodne z zapotrzebowaniem polskich przewoźników, którzy muszą wymieniać flotę". Poinformowała, że Program Batory, oprócz budowy promów, zakłada też: wspieranie tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii, budowę nowoczesnej modułowej platformy offshore i zielone stocznie.

Dyrektor sprzedaży Marine Solutions Wartsila Polska sp. z o.o., Andrzej Buczkowski ocenił, że "program jest bardzo potrzebny, jest wręcz konieczny bo inaczej inni nas +wysadzą+ z rynku". "Polscy armatorzy korzystają ze starych, 40 letnich jednostek (…) i zaraz się okaże, że emitują tyle CO2, że Szwecja ich nie wpuści i wtedy wejdą armatorzy, którzy mają nowoczesny tonaż i technologie spełniające wymogi" - argumentował.

"To jest konieczność i nie możemy mówić o budowie jednego ro-paxa, bo żadna stocznia na tym nie zarobi (…) natomiast możemy mówić o budowie kilku" - powiedział. Ocenił, że "Program Batory jest bardzo fajny, ale sposób jego realizacji jest zabawny bo nie ma takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed rozpoczęciem rozkroju stali".

Dyrektor MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, Robert Kowalski zwrócił uwagę, aby "Program Batory nie był jednorazowym "wpompowaniem" pieniędzy w przemysł stoczniowy tylko, żeby spowodował wytworzenie jakiejś przewagi konkurencyjnej". Ocenił, że szansę na powodzenie na rynku stoczniowym może dać obecnie jasna przewaga konkurencyjna lub znalezienie własnej niszy rynkowej. Uważa, że "obszar promowy jest w naszym zasięgu".

Debata "Program Batory szansą na innowacyjne rozwiązania polskiego przemysłu okrętowego dla światowej żeglugi" odbyła się we wtorek podczas 19. Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku. Targi potrwają do środy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PŻB negocjuje z bankami finansowanie budowy promu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!