XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PZL-Świdnik zaprezentował nowy śmigłowiec AW149

PZL-Świdnik zaprezentował nowy śmigłowiec AW149
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowy, wielozadaniowy śmigłowiec AW149 zaprezentowano w środę w zakładach PZL- Świdnik należących do koncernu AgustaWestaland. PZL-Świdnik ma zaoferować AW149 w ogłoszonym przez MON przetargu na zakup 26 średnich śmigłowców wielozadaniowych dla naszej armii.

"To śmigłowiec XXI wieku. Został zaprojektowany tak, aby spełniał wymagania współczesnego pola walki, nie tego, co było w latach 70. Walka z terroryzmem jest czymś innym niż zimna wojna" - powiedział prezes PZL-Świdnik Mieczysław Majewski.

AW149 to dwusilnikowy wiropłat najnowszej generacji. Powstał we współpracy inżynierów z PZL-Świdnik i włosko-brytyjskiego koncernu AgustaWestaland. Może być wykorzystywany do: transportu, misji medycznych, zaopatrzenia, zadań poszukiwawczo-ratowniczych i wsparcia bojowego.

Wyprodukowano trzy prototypy śmigłowca. Seryjna produkcja ma ruszyć już w połowie 2013 r.

Majewski podkreślił, że AW149 to najlepsze rozwiązanie dla polskiej armii, "bo polskie" i najnowocześniejsze. "Śmigłowiec ma wysokie osiągi, wysoki poziom bezpieczeństwa dla ludzi, zastosowano tu najnowsze technologie. Jesteśmy przekonani, że przez kolejne 40 lat ten śmigłowiec będzie dobrym śmigłowcem" - dodał.

W przypadku wygrania przetargu AW149 będzie w 75 proc. produkowany w Świdniku. "Tu powstanie linia montażowa. Dalsza jego produkcja zależeć będzie od potrzeb klientów" - powiedział dyrektor zarządzający PZL-Świdnik Nicola Bianco.

Władze firmy zapewniają, że śmigłowiec może być produkowany, serwisowany i modyfikowany dla potrzeb sił zbrojnych w zakładach w Świdniku. Po ewentualnym wygraniu przetargu przez PZL-Świdnik, zatrudnienie znalazłoby tu dodatkowo około 150 osób.

Ogłoszony przez MON przetarg dotyczy 26 śmigłowców. 16 maszyn w wersji transportowej ma trafić do Wojsk Lądowych, siedem helikopterów - do Marynarki Wojennej (cztery do zwalczania okrętów podwodnych i trzy poszukiwawczo-ratownicze), a trzy śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze mają otrzymać Siły Powietrzne. Według resortu obrony maszyny mają być "pozyskiwane w oparciu o wspólną platformę bazową", a zamówienie obejmuje także "pakiet logistyczny i szkoleniowy z symulatorami".

Ministerstwo chce, aby wszystkie śmigłowce były dostarczone do końca 2017 r. Zakup będzie sfinansowany z Programu Modernizacji Technicznej polskiej armii.

Firmy, które startują w przetargu mają czas na złożenie ofert do 7 maja. Udział w przetargu zadeklarowały już m.in. rosyjska firma zbrojeniowa Rosoboroneksport oraz PZL Mielec, który należy do amerykańskiej firmy Sikorsky Aircraft (w Mielcu produkowane są amerykańskie śmigłowce Black Hawk).

PZL-Świdnik realizuje zamówienia MON na dostawę pięciu nowych śmigłowców oraz modernizacje 14 innych maszyn. Łączna wartość podpisanych kontraktów to 380 mln zł.

PZL-Świdnik wyprodukuje dla MON pięć śmigłowców W-3WA Sokół w konfiguracji VIP, które mają służyć polskim Siłom Powietrznym do transportu personelu wojskowego i rządowego wyższego szczebla.

Oddzielne umowy podpisane zostały na modernizację 14 śmigłowców będących już w dyspozycji MON. Cztery z nich to śmigłowce W-3 Sokół, które zostaną skonfigurowane do standardu W-3PL Głuszec. Wyremontowane i zmodernizowane zostanie też osiem śmigłowców Mi-2. Modernizacja dwóch kolejnych Sokołów W-3 VIP, polegać będzie na zabudowie systemu FADEC (autonomiczny cyfrowy system sterowania silnika).

Nowe śmigłowce mają być dostarczone do końca 2013 r., a zmodernizowane do końca 2014 r.

PZL-Świdnik to jedyny polski wytwórca śmigłowców, zdolny do ich samodzielnego projektowania, produkcji i serwisowania. Oprócz gotowych śmigłowców: SW-4, Sokół i Głuszec - produkowane są tu szybowce oraz różne części i komponenty lotnicze, m.in. kadłuby, centropłaty, powierzchnie sterowne, mechanizmy drzwi. Odbiorcami tych produktów są m.in. ATR, Cessna, Eurocopter, Boeing, Aerospatiale, Pilatus.

PZL-Świdnik zatrudnia ok. 3,5 tys. osób. Od 2010 r. zakłady należą do międzynarodowego koncernu AgustaWestland.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PZL-Świdnik zaprezentował nowy śmigłowiec AW149

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!