PŻM będzie miała nowe statki

PŻM będzie miała nowe statki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska Żegluga Morska (PŻM) wybuduje w chińskiej stoczni Yangfan cztery masowce. Armator odbierze je w pierwszej połowie 2017 r. W Szczecinie podpisano w tej sprawie umowę - poinformował w czwartek PAP doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol.

Zamówione w stoczni Yangfan jednostki to klasyczne masowce przeznaczone do przewozu takich ładunków jak zboża, nawozy sztuczne czy węgiel. Nowoczesny technologicznie i oszczędny eksploatacyjnie projekt statków z tej serii został opracowany przez konstruktorów fińskich, którzy będą ściśle współpracować chińską stocznią - dodał Gogol.

Podpisany kontrakt to kontynuacja współpracy armatora ze stocznią Yangfan. W ubiegłym roku podpisał on z tym zakładem kontrakty inwestycyjne na budowę ośmiu masowców tej samej wielkości, czyli 38,500 tys. dwt - wszystkie z odbiorem w 2016 roku w odstępach półtoramiesięcznych - przypomniał Gogol. Łącznie stocznia Yangfan wykona dla PŻM w latach 2016-2017 dwanaście statków.

Stocznia Yangfan należy do pierwszej dziesiątki największych chińskich stoczni. Powstała w 1952 roku, ale w ostatnich latach jej park maszynowy został gruntownie zmodernizowany. Znajduje się w mieście Zhoushan, ok. 300 km na południe od Szanghaju.

Zamówione przez PŻM statki to część nowego programu inwestycyjnego firmy na lata 2016-2020. Trwają prace nad przygotowaniem kolejnych kontraktów - nie kryje doradca dyrektora firmy.

Masowce, czyli statki, na których opiera się flota PŻM, budowane są obecnie wyłącznie na Dalekim Wschodzie. Stocznie europejskie, w tym polskie, nie są zainteresowane ich budową ze względu na brak możliwości przygotowania konkurencyjnej oferty w stosunku do oferty azjatyckiej. Przesłane przez PŻM zapytania ofertowe do polskich stoczni produkcyjnych, co do możliwości wykonania kontraktu, pozostały bez odpowiedzi - podkreślił Gogol.

PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej 69 statków. W ramach grupy działa 117 spółek zależnych. Firma w latach 2005-2013 wraz z podmiotami grupy kapitałowej realizowała program odnowy floty. Wprowadziła do eksploatacji 38 nowych jednostek, które zastąpiły najstarsze statki. Dzięki odnowie tonażu średni wiek floty PŻM spadł obecnie do 9 lat.

Łączny koszt zrealizowanego programu wyniósł ok. 1 mld USD i został sfinansowany ze środków własnych i finansowania zewnętrznego, czyli kredytów bankowych. Armator zatrudnia ok. 3 tys. osób, w tym 2,7 tys. w załogach pływających - oficerów i marynarzy oraz 273 pracowników lądowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PŻM będzie miała nowe statki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!