PŻM ma największy masowiec w historii polskiej marynarki handlowej

PŻM ma największy masowiec w historii polskiej marynarki handlowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska Żegluga Morska (PŻM) ma nowy statek. W czwartek w stoczni New Times Shipyard, znajdującej się niedaleko Szanghaju, przekazano jednostkę armatorowi - poinformował PAP doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol.

Statek o nośności 80 tys. ton będzie największym masowcem w historii polskiej marynarki handlowej. Należy jednocześnie do grupy największych statków, jakie mogą przepływać przez Kanał Panamski, więc w nomenklaturze żeglugowej określany jest jako panamax (lub kamsarmax - największych, które mogą wpływać do portu Kamsar w zachodniej Gwinei).

M/s "Giewont" ma 230 m długości i ponad 32 m szerokości. Ładunek jaki może przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1330 węglarek, o łącznej długości 32 km. Jednostka przystosowana jest do żeglugi oceanicznej i przewozu ładunków masowych takich jak węgiel, zboże, ruda żelaza.

Załogę statku stanowi 21 osób, a jednostką w jej dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Wasik ze Szczecina.

"Giewont" po wyjściu ze stoczni i zabunkrowaniu paliwa w Korei przepłynie przez Pacyfik i odbierze w porcie Kalama, znajdującym się na zachodnim wybrzeżu USA, ładunek zboża. Ze zbożem statek ponownie przepłynie przez Ocean Spokojny, by oddać ładunek w Chinach.

To już dziesiąty statek z realizowanego od 2008 r. programu odnowy tonażu PŻM (cały program przewiduje odbiór 34 masowców). W 2008 roku odebrano cztery jednostki - wszystkie o nośności 38 tys. DWT ze stoczni Xingang, w 2009 - kontynuowano serię 38-tysięczników z Xingang - odebrano ich łącznie 5.

80-tysięczny "Giewont" jest pierwszym z czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych w stoczni New Times Shipyard i jest jednocześnie pierwszym z jedenastu statków, jakie Polska Żegluga Morska spodziewa się odebrać w 2010 roku.

Matką chrzestną statku jest Elżbieta Peta - prezes szczecińskiej spółki PŻM - Polsteam Shipping Agency.

PŻM jest największym polskim armatorem oraz jednym z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada ponad 70 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy. Zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów (m.in. dla zakładów chemicznych w Policach oraz firmy Ciech), węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki. Przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób; ponad 2,3 tys. pracuje na morzu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PŻM ma największy masowiec w historii polskiej marynarki handlowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!