Rada UE przyjęła dyrektywy dotyczące statków morskich

Rada UE przyjęła dyrektywy dotyczące statków morskich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedstawiciele państw UE przyjęli w poniedziałek przepisy, które zmieniają normy bezpieczeństwa statków pasażerskich, digitalizują rejestrację pasażerów statków oraz tworzą jasne ramy inspekcji promów pasażersko-towarowych i szybkich jednostek pasażerskich.

  • Dyrektywa o przepisach i normach bezpieczeństwa statków pasażerskich ma zastosowanie do statków pływających na szlakach krajowych.
  • Opisuje ona wymogi techniczne wobec statków w odniesieniu do konstrukcji, stabilności i ochrony przeciwpożarowej.
  • Chodzi np. o materiały, z których wykonane są jednostki, czy zdefiniowanie różnego rodzaju statków.

Chodzi o trzy dyrektywy, które w ramach szerszego przeglądu regulacji w tej dziedzinie mają poprawić bezpieczeństwo podróży morskich, uprościć obecne przepisy i obniżyć koszty administracyjne.

Przepisy przewidują, że każde państwo członkowskie musi zapewnić, aby statki pasażerskie (o długości co najmniej 24 metrów) i szybkie jednostki pasażerskie w pełni spełniały wymogi dyrektywy, zanim będą mogły odbywać podróże krajowe.

Z perspektywy pasażerów ważna jest druga przyjęta dyrektywa: o rejestracji osób podróżujących statkami pasażerskimi. Wymaga ona, by armatorzy zdigitalizowali system rejestracji. Chodzi o to, by w razie wypadku służby poszukiwawczo-ratownicze miały natychmiastowy dostęp do informacji o dokładnej liczbie osób na pokładzie i do innych danych.

Trzecia dyrektywa - zmieniony system inspekcji dla promów ro-ro (typ statku przystosowany do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów) i szybkich jednostek pasażerskich - wyeliminuje powielanie działań i usunie luki regulacyjne wynikające z tego, że państwa członkowskie stosują obecnie różne systemy takich inspekcji.

Jak poinformowały służby prasowe Rady UE, poniedziałkowe ostateczne głosowanie zamyka procedurę przyjmowania tych aktów prawnych. W listopadzie zostaną one podpisane, a kilka tygodni później opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu. Państwa członkowskie będą miały dwa lata na przeniesienie ich do prawa krajowego.

W Polsce ruch na statkach pasażerskich jest niewielki, ale cały czas rośnie. Z wrześniowych danych gdańskiego portu wynika, że w tym roku zawinęły do niego 63 statki pasażerskie z ponad 31 tysiącami turystów na pokładach. To rekord, bo w poprzednich latach do Gdańska docierało ok. 30 takich jednostek. Port zamierza rozbudowywać infrastrukturę służącą obsłudze ruchu pasażerskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rada UE przyjęła dyrektywy dotyczące statków morskich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!