Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rail Baltica może zostać przedłużona do Helsinek

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
15-11-2017 18:06 |  aktualizacja: 15-11-2017 19:55
Rail Baltica może zostać przedłużona do Helsinek

Budowa tunelu podmorskiego jest inwestycją w pełni rentowną, choć długoterminową

Fot. Mikko Saari/wikimedia, licencja Creative Commons

Peter Vesterbacka, jeden z twórców kultowej gry Angry Birds i właściciel firmy Rovio potwierdza, że jest w stanie zorganizować kapitał prywatny, który sfinansuje budowę tunelu pod Zatoką Fińską z Helsinek do Tallina. Umożliwiłby on m.in. przedłużenie Rail Baltica do Finlandii.

  • Budowę tunelu może sfinansować w całości prywatny kapitał.
  • Koszt tej inwestycji szacowany jest na 15 mld euro, nakłady mogą się zwrócić w 37 lat.
  • Podróż z Helsinek do Tallina będzie trwała 20 minut, zamiast ponad 3 godzin promem.
Według informacji dziennika Hufvudstadsbladet, Vesterbaka oczekuje nadal na zatwierdzenie takiego projektu przez rządy obu krajów.

Ale już w przyszłym roku planuje rozpocząć wstępne prace projektowe, które nie wymagają wydatków budżetu państwa.

Historia 

Projekt budowy tunelu ma już ponad dziesięcioletnią historię. Według wstępnych założeń z 2008 roku celowość jego wydrążenia zgłosili ówcześni burmistrzowie Helsinek i Tallina. Projekt nie uzyskał jednak akceptacji ministerstw infrastruktury w obu krajach, a także Komisji Europejskiej. Powodem były wysokie koszty.

Sprawa nabrała innego wymiaru, gdy kraje nadbałtyckie – wspólnie z Polską i Niemcami – zaczęły realizować projekt budowy linii kolejowej o „europejskim” rozstawie szyn (a nie 1520 mm), czyli Rail Baltica.

Nie bez kozery różni eksperci argumentują, że tunel może stać się integralną częścią tego szlaku, łącząc Finlandię od strony lądu z Europą.

Projekt

Vesterbacka uważa, że budowa tunelu jest technicznie możliwa z wykorzystaniem np. chińskiej technologii. Do budowy potrzeba 12 wielkich maszyn drążących. „Trudności techniczne i finansowe są do pokonania i można by ruszyć z budową na początku przyszłej dekady, a nie dopiero w 2030 roku, jak przewidują rządy obu krajów” – powiedział Vesterbacka.

W Helsinkach tunel miałby początek w okolicach lotnisku w Vantaa. Komunikację zapewniłaby kolej dużych prędkości chińskiej lub japońskiej technologii. Podróż z Helsinek do Tallina będzie wtedy trwać zaledwie 20 minut.

Przypomnijmy, że odległość drogą morską między Helsinkami a Tallinem wynosi ponad 80 km, a sam czas podróży, bez wcześniejszych odpraw – przekracza trzy godziny.

Biznesplan

Twórca Angry Birds szacuje, że koszt budowy tunelu nie przekroczy 15 mld euro i nie pociągnie za sobą konieczności korzystania z pieniędzy europejskich podatników. „Będzie to inwestycja całkowicie prywatna, nie szukamy wsparcia budżetu państwa i funduszy unijnych” – stwierdza biznesmen.

Według wstępnego biznesplanu szybka budowa i szybkie rozpoczęcie eksploatacji tunelu sprawią, że nakłady na budowę zwrócą się po 37 latach z opłat za transport towarów i pasażerów.

Ocenę opłacalności biznesowej budowy tunelu oceniała też niedawno firma doradztwa infrastrukturalnego Sweco. Według jej szacunków koszt budowy wyniesie od 9 do 13 mld euro przy założeniu 35-40-letniego okresu zwrotu z inwestycji.

Sweco zaleca jednak realizację inwestycji w formule PPP, gdzie udział budżetów Finlandii i Estonii powinien wynosić od 40 do 50 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP