Rail-Baltica na etapie wyboru wykonawcy prac projektowych

Rail-Baltica na etapie wyboru wykonawcy prac projektowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Realizacja Rail Baltica - to lata 2018-2023; obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy prac projektowych - mówił w czwartek w Sejmie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.

  • Projekt trasy Rail Baltica otrzymał dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).
  • - Przy najbliższej aktualizacji programu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., projekt zostanie przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowanie wkładu własnego, ponieważ wartość projektu to prawie 400 mln euro, w tym ponad 338 mln 336 tys. euro - to jest 85 proc. dofinansowania z CEF - mówi wiceminister infrastruktury.
  • - Czas realizacji projektu E75 (Rail Baltica) to lata 2018-2023, a obecnie projekt jest na etapie procedury wyboru wykonawcy prac projektowych. Jak tylko zostanie wykonawca wyłoniony, zostaną zrealizowane prace projektowe - powiedział Kazimierz Smoliński.

Wiceminister odpowiadał na pytania posłów PiS: Kazimierza Gwiazdowskiego, Wojciecha Kossakowskiego i Jerzego Małeckiego w sprawie budowy międzynarodowej trasy kolejowej prowadzącej z Berlina przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km - od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Posłowie pytali, kiedy planowane jest zakończenie budowy całej trasy, czy na realizację trasy Rail Baltica są zabezpieczone środki finansowe oraz skąd one pochodzą, a także jakie jest zaawansowanie prac związanych z budową odcinka Białystok-Grajewo-Ełk.

Smoliński mówił, że projekt trasy Rail Baltica otrzymał dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility). Przy najbliższej aktualizacji programu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., zostanie on "przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowanie wkładu własnego, ponieważ wartość projektu to prawie 400 mln euro(...) w tym ponad 338 mln 336 tys. euro - to jest 85 proc. dofinansowania z CEF".

- Czas realizacji projektu E75 (Rail Baltica) to lata 2018-2023, a obecnie projekt jest na etapie procedury wyboru wykonawcy prac projektowych. Jak tylko zostanie wykonawca wyłoniony, zostaną zrealizowane prace projektowe - powiedział Smoliński.

Smoliński wyjaśnił, że na trasie E75 pociągi mają jeździć z maksymalną prędkością 160 km./h. Wykonany zostanie też szereg prac modernizacyjnych takich jak: kompleksowe wzmocnienie podtorza, odnowienie nawierzchni torowej, budowa sieci trakcyjnej, budowa peronów, obiektów inżynieryjnych oraz zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem telekomunikacji, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.

Smoliński przypomniał, że w województwie podlaskim w ramach projektu Rail Baltica zmodernizowane zostaną m.in. trasy kolejowe: Czyżew-Białystok(koszt 1 mld. 600 tys. zł.), Białystok-Ełk (koszt 1 mld. 724 tys. zł.), Białystok-Sokółka-Kużnica Białostocka (koszt 187 mln. zł.).

- W sumie wszystkie prace w województwie podlaskim, które mają być zrealizowane na liniach kolejowych za kwotę 4 mld 100 mln zł. Na tych wszystkich odcinkach to głównie realizacja do 2020 roku, niektóre do 23 roku - powiedział wiceminister.

Poseł PiS Kazimierz Gwiazdowski przypomniał, że trasa kolejowa Rail Baltica ma być najważniejszą trasą w województwie podlaskim i jedną z ważniejszych linii kolejowych w kraju. Dodał, że inwestycja traktowana jest przez rząd priorytetowo, jako międzynarodowy korytarz transportowy, który połączy Berlin, Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki". Poseł dodał, że dzięki Rail Baltica poprawić ma się bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Z analizy zleconej przez spółkę trzech republik bałtyckich RB Rail wynika, że oddanie do użytku linii Rail Baltica przyniesie tym krajom 18,2 mld euro korzyści, w tym 16,2 mld euro ekonomicznych i społecznych, przy kosztach budowy 5,8 mld euro. Zobacz: Korzyści z Rail Baltica trzykrotnie przewyższą koszty

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!