Realizacja Rail Baltica - to lata 2018-2023; obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy prac projektowych - mówił w czwartek w Sejmie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.
- Projekt trasy Rail Baltica otrzymał dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).
- - Przy najbliższej aktualizacji programu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., projekt zostanie przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowanie wkładu własnego, ponieważ wartość projektu to prawie 400 mln euro, w tym ponad 338 mln 336 tys. euro - to jest 85 proc. dofinansowania z CEF - mówi wiceminister infrastruktury.
- - Czas realizacji projektu E75 (Rail Baltica) to lata 2018-2023, a obecnie projekt jest na etapie procedury wyboru wykonawcy prac projektowych. Jak tylko zostanie wykonawca wyłoniony, zostaną zrealizowane prace projektowe - powiedział Kazimierz Smoliński.
Wiceminister odpowiadał na pytania posłów PiS: Kazimierza Gwiazdowskiego, Wojciecha Kossakowskiego i Jerzego Małeckiego w sprawie budowy międzynarodowej trasy kolejowej prowadzącej z Berlina przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km - od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.
Posłowie pytali, kiedy planowane jest zakończenie budowy całej trasy, czy na realizację trasy Rail Baltica są zabezpieczone środki finansowe oraz skąd one pochodzą, a także jakie jest zaawansowanie prac związanych z budową odcinka Białystok-Grajewo-Ełk.
Smoliński mówił, że projekt trasy Rail Baltica otrzymał dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility). Przy najbliższej aktualizacji programu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., zostanie on "przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowanie wkładu własnego, ponieważ wartość projektu to prawie 400 mln euro(...) w tym ponad 338 mln 336 tys. euro - to jest 85 proc. dofinansowania z CEF".
- Czas realizacji projektu E75 (Rail Baltica) to lata 2018-2023, a obecnie projekt jest na etapie procedury wyboru wykonawcy prac projektowych. Jak tylko zostanie wykonawca wyłoniony, zostaną zrealizowane prace projektowe - powiedział Smoliński.
Smoliński wyjaśnił, że na trasie E75 pociągi mają jeździć z maksymalną prędkością 160 km./h. Wykonany zostanie też szereg prac modernizacyjnych takich jak: kompleksowe wzmocnienie podtorza, odnowienie nawierzchni torowej, budowa sieci trakcyjnej, budowa peronów, obiektów inżynieryjnych oraz zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem telekomunikacji, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.
Smoliński przypomniał, że w województwie podlaskim w ramach projektu Rail Baltica zmodernizowane zostaną m.in. trasy kolejowe: Czyżew-Białystok(koszt 1 mld. 600 tys. zł.), Białystok-Ełk (koszt 1 mld. 724 tys. zł.), Białystok-Sokółka-Kużnica Białostocka (koszt 187 mln. zł.).
- W sumie wszystkie prace w województwie podlaskim, które mają być zrealizowane na liniach kolejowych za kwotę 4 mld 100 mln zł. Na tych wszystkich odcinkach to głównie realizacja do 2020 roku, niektóre do 23 roku - powiedział wiceminister.
Poseł PiS Kazimierz Gwiazdowski przypomniał, że trasa kolejowa Rail Baltica ma być najważniejszą trasą w województwie podlaskim i jedną z ważniejszych linii kolejowych w kraju. Dodał, że inwestycja traktowana jest przez rząd priorytetowo, jako międzynarodowy korytarz transportowy, który połączy Berlin, Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki". Poseł dodał, że dzięki Rail Baltica poprawić ma się bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Z analizy zleconej przez spółkę trzech republik bałtyckich RB Rail wynika, że oddanie do użytku linii Rail Baltica przyniesie tym krajom 18,2 mld euro korzyści, w tym 16,2 mld euro ekonomicznych i społecznych, przy kosztach budowy 5,8 mld euro. Zobacz: Korzyści z Rail Baltica trzykrotnie przewyższą koszty