PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rail Baltica ominie Rospudę

Autor: Rynek Kolejowy
07-12-2007 11:32

Rail Baltica to trasa kolejowa prowadząca z Polski na Litwę i Estonię. Kolejarze chcą ją zbudować za pieniądze unijne. Muszą więc szanować unijne prawo. A to oznacza ochronę Rospudy i ominięcie Augustowa

Rail Balica to linia kolejowa będąca odpowiednikiem drogowej Via Baltica - przypomina "Rynek Kolejowy". W założeniu obie mają stworzyć szybki korytarz transportowy, który połączy Warszawę, Białystok, Suwałki z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami.
Kolejarze jeszcze do niedawna rozważali gruntowną modernizację linii kolejowej biegnącej z Białegostoku do Sokółki, a dalej do Augustowa i Suwałk. Jednak po ostatnich doświadczeniach drogowców, którzy musieli wstrzymać budowę obwodnicy Augustowa - będącej częścią Via Baltica - przez dolinę Rospudy, zastanawiają się, czy pociągów nie puścić inną trasą.

- Chcemy rozważyć projekt, w którym ominiemy obszary chronione w ramach programu Natura 2000. Nie oznacza to, że z trasy przez Sokółkę i Augustów już ostatecznie zrezygnowaliśmy. Po prostu chcemy być przygotowani na różne warianty - mówi dyrektor Mirosław Michalkiewicz z białostockiego oddziału Polskich Linii Kolejowych.

Alternatywny wariant prowadziłby z Białegostoku w kierunku Ełku, potem do Olecka i dalej do Suwałk. Kolejarzom nie przeszkadza, że nowa trasa jest o 33 km dłuższa niż ta przez Augustów. Bo po pierwsze w większości będzie biegła po torach, które już są i należy je tylko zmodernizować, a po drugie - nowa trasa szerokim łukiem omija chronione tereny wokół Augustowa.

Jak dodaje rzecznik PLK Krzysztof Łańcucki, na razie jest jednak za wcześnie, by już teraz wybrać rozwiązanie.

- Oba warianty mają swoje dobre i słabsze strony. W tej chwili mogę powiedzieć, że niczego nie wykluczamy - mówi.

Na początku przyszłego roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie studium wykonalności i raportu oddziaływania na środowisko trasy wiodącej przez Ełk i Olecko. Wszystkie dokumenty mają być gotowe na początku 2010 r.

Planuje się, że po Rail Baltica pociągi będą mknąć z prędkością 200 km/godz. Wtedy podróż z Warszawy do Białegostoku zajęłaby nieco ponad godzinę. Za modernizację tras kolejowych - w Polsce, ale też krajach bałtyckich - zapłaciłaby w większości Unia Europejska, bo wtedy powstałby korytarz kolejowy łączący Europę Zachodnią aż z Finlandią.

Sęk w tym, że na razie wszystkie prace odbywają się tylko na papierze. Wedle pierwszych obietnic, które padły w 2002 r., prace budowlane miały rozpocząć się na przełomie 2004 i 2005 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP