XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rail Baltica ominie Rospudę

Rail Baltica ominie Rospudę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rail Baltica to trasa kolejowa prowadząca z Polski na Litwę i Estonię. Kolejarze chcą ją zbudować za pieniądze unijne. Muszą więc szanować unijne prawo. A to oznacza ochronę Rospudy i ominięcie Augustowa

Rail Balica to linia kolejowa będąca odpowiednikiem drogowej Via Baltica - przypomina "Rynek Kolejowy". W założeniu obie mają stworzyć szybki korytarz transportowy, który połączy Warszawę, Białystok, Suwałki z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami.

Kolejarze jeszcze do niedawna rozważali gruntowną modernizację linii kolejowej biegnącej z Białegostoku do Sokółki, a dalej do Augustowa i Suwałk. Jednak po ostatnich doświadczeniach drogowców, którzy musieli wstrzymać budowę obwodnicy Augustowa - będącej częścią Via Baltica - przez dolinę Rospudy, zastanawiają się, czy pociągów nie puścić inną trasą.

- Chcemy rozważyć projekt, w którym ominiemy obszary chronione w ramach programu Natura 2000. Nie oznacza to, że z trasy przez Sokółkę i Augustów już ostatecznie zrezygnowaliśmy. Po prostu chcemy być przygotowani na różne warianty - mówi dyrektor Mirosław Michalkiewicz z białostockiego oddziału Polskich Linii Kolejowych.

Alternatywny wariant prowadziłby z Białegostoku w kierunku Ełku, potem do Olecka i dalej do Suwałk. Kolejarzom nie przeszkadza, że nowa trasa jest o 33 km dłuższa niż ta przez Augustów. Bo po pierwsze w większości będzie biegła po torach, które już są i należy je tylko zmodernizować, a po drugie - nowa trasa szerokim łukiem omija chronione tereny wokół Augustowa.

Jak dodaje rzecznik PLK Krzysztof Łańcucki, na razie jest jednak za wcześnie, by już teraz wybrać rozwiązanie.

- Oba warianty mają swoje dobre i słabsze strony. W tej chwili mogę powiedzieć, że niczego nie wykluczamy - mówi.

Na początku przyszłego roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie studium wykonalności i raportu oddziaływania na środowisko trasy wiodącej przez Ełk i Olecko. Wszystkie dokumenty mają być gotowe na początku 2010 r.

Planuje się, że po Rail Baltica pociągi będą mknąć z prędkością 200 km/godz. Wtedy podróż z Warszawy do Białegostoku zajęłaby nieco ponad godzinę. Za modernizację tras kolejowych - w Polsce, ale też krajach bałtyckich - zapłaciłaby w większości Unia Europejska, bo wtedy powstałby korytarz kolejowy łączący Europę Zachodnią aż z Finlandią.

Sęk w tym, że na razie wszystkie prace odbywają się tylko na papierze. Wedle pierwszych obietnic, które padły w 2002 r., prace budowlane miały rozpocząć się na przełomie 2004 i 2005 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rail Baltica ominie Rospudę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!